הגה וגט: על שלילת רישיון בעקבות סרבנות גט

שלילת רישיון בעקבות סרבנות גט

סרבנות גט היא תופעה שלמרבה הצער לא מעט נשים נאלצות להתמודד עימה במדינת ישראל אפילו במאה ה-21. כדי להילחם בתופעה הזו, לבית הדין הרבני ניתנה סמכות להטיל סנקציות שונות על בעל שמסרב לתת גט לאשתו. אחת מהסנקציות העומדות לרשות בית הדין היא שלילת רישיון הנהיגה של הבעל. בשורות הבאות נסקור בקצרה את הנושא הזה – גם מזווית הראיה של האישה המסורבת וגם מזווית הראיה של הבעל שנגדו מופעלת הסנקציה הזו.

מי מוסמך להטיל סנקציה של שלילת רישיון במהלך גירושין?

למרות שתיק גירושין יכול להתנהל בבית משפט לענייני משפחה, ההחלטה על סנקציות נתונה בסמכותו של בית הדין הרבני כיוון שרק לו שמורה הסמכות להתיר נישואין בישראל (חוץ ממקרים מסוימים שלא כאן המקום לפרט אותם.) בית הדין הרבני צריך לקבוע שעל הבעל לתת גט לאשתו. במקרה שהוא מסרב, בית הדין הרבני יכול להחליט על הטלת סנקציות שונות – אחת מהן היא ביטול רישיון הנהיגה של הסרבן או מניעת האפשרות לחדש אותו.

מה צריכה לעשות אישה מסורבת גט כדי שישללו לסרבן הגט את הרישיון?

קודם כל, היא צריכה להתאזר בסבלנות, הרבה סבלנות.

בית הדין הרבני חושש מכפיית גט על הבעל כיוון שלפי ההלכה היהודית גט שניתן בכפייה איננו תקף – הבעל צריך לתת גט לאישה מרצונו. לכן ישנו תמיד חשש של בית הדין מלהטיל סנקציות על הבעל שעלולות, לפי פרשנות מסוימת, להוביל למתן גט לא תקף. מצד שני ישנה תקנה שבעל שמסרב לתת גט ניתן "לכפות אותו עד שיאמר רוצה אני" – זאת אומרת, ללחוץ עליו בדרכים שונות עד שהוא ייתן גט מרצונו. בהרבה מקרים בית הדין ינסה פתרונות שונים ואחרים – למשל ללחוץ על האישה לוותר על חלק מהדרישות שלה ועל מה שמגיע לה – כדי להימנע מסנקציות.

אם האישה מתייצבת בפני הרכב של בית דין רבני שמסרב להטיל סנקציות, היא יכולה להגיש ערערו בפני נשיא בית הדין שבסמכותו להעביר את התיק להרכב דיינים אחר שיוכל להטיל סנקציות על הבעל הסרבן.

מה יכול לעשות מי שנשלל רישיונו כחלק ממאבק גירושין?

אם הוא סרבן גט, הוא יכול פשוט לתת גט לאשתו ואז, לאחר אישור מבית הדין, הוא יקבל את הרישיון בחזרה. אם הוא חושב שההחלטה איננה מוצדקת, הוא יכול לנסות לערער בפני בית הדין הגדול.

האם ישנם מקרים שבהם הרישיון נשלל שלא בצדק? מה עושים במקרה שכזה?

אפשר לצפות שכמו בכל תחום משפטי, לעיתים בית הדין מקבל החלטות שנראות לא צודקות בעיניו של הצד הנפגע. אם עד עכשיו לנפגע לא היה עורך דין, הרי שזה הזמן למצוא עורך דין גירושין בעל ניסיון וידע שיעזור לו. ישנם מקרים שבהם הבעל מסרב לתת גט כיוון שהוא מרגיש שנעשה לו עוול במהלך הגירושין וזכויותיו נפגעו. בעזרת עורך דין הוא יכול לערער על פסק הדין שניתן בעניינו, להציג את טיעוניו ולבקש את ביטול הסנקציות. ייתכן, אם הערעור שלו מבוסס על עובדות חדשות שלא הוצגו בפני בית הדין הקודם, שיוחלט על השהיית ביטול הרישיון עד קבלת החלטה סופית בעניין.

עם זאת, כמו כל תהליך שיפוטי במדינה, ישנו גבול לכמות הערעורים שניתן להגיש וישנם מקרים שבהם גם אם הבעל מרגיש שנעשה לו עוול הרי שעליו לתת גט או לוותר על רישיון הנהיגה שלו (ולהסתכן, כמובן, בסנקציות נוספות.)

מה עושים אם הרישיון הכרחי לפרנסה?

במקרה שכזה ישנו דווקא סיכוי גדול יותר שזו תהיה הסנקציה שתוטל על הסרבן – מי שזקוק לרישיון על מנת להתפרנס אולי יחזור בו אם הפרנסה שלו עומדת בסכנה.
סרבנות גט היא נושא לא פשוט שמעורבים בו רגשות מצד אחד ותהליכים חוקיים ומעשיים מצד שני. שלילת רישיון הנהיגה של סרבן גט – או אי חידושו – היא כלי שנועד לסייע לנשים מסורבות גט לצאת לחופשי. כמו כל כלי, חשוב לדעת כיצד להשתמש בו וכיצד להתמודד עימו – בשביל זה כדאי להתייעץ עם עורך דין מתאים שמתמחה שדיני משפחה ובתהליכי גירושין.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

סרבנות גט היא תופעה שלמרבה הצער לא מעט נשים נאלצות להתמודד עימה במדינת ישראל אפילו במאה ה-21. כדי להילחם בתופעה הזו, לבית הדין הרבני ניתנה סמכות להטיל סנקציות שונות על בעל שמסרב לתת גט לאשתו

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה