בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מבצע, בין היתר, בדיקות אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה עבור אנשים שיש להם בעיות מתחום בריאות הנפש, לרבות הפרעה נפשית או הפרעת אישיות. בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים בוחנת האם אותו נהג הוא בעל מצב נפשי שמאפשר לו נהיגה בטוחה.
נהגים רבים חוששים מפני בדיקת הכשירות, אך על ידי סיוע וליווי של עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא כבר לא כל כך מאיים, וניתן לצלוח את בדיקת הכשירות בצורה הטובה ביותר.

האם יש קשר בין מצב נפשי לנהיגה בטוחה?

בעיות מתחום בריאות הנפש הן דבר שהיה קיים מאז ומתמיד, אך אם בעבר הפרעות אישיות נחשבו לדבר חריג ולא דיברו עליהן, הרי שהיום עולם מחלות הנפש הוא כזה שנמצא כל הזמן בשיח, והוא כבר עניין שמדברים עליו יותר.

יחד עם הפתיחות בנושא, התחילה לחלחל ההבנה שאנשים בעלי מצב נפשי רעוע צריכים לעבור בדיקות על מנת לוודא שהם כשירים לנהיגה, ושמצבם הנפשי אינו משפיע על יכולת הנהיגה הבטוחה שלהם.

ישנו קשר ישיר בין מצבו הנפשי של הנהג לבין טיב ואיכות הנהיגה שלו בכביש. ישנן הפרעות אישיות מסוגים שונים שיכולות להשפיע על רמת הריכוז של הנהג, שהיא דבר קריטי בזמן הנהיגה, כאשר יש צורך להגיב במהירות למצבים שונים בכביש, וחייבים להישאר מרוכזים כדי להצליח להגיב אליהם בזמן.

כמו כן, אדם בעל לקות נפשית כלשהי עלול להיות בעל כושר שיפוט לקוי או אימפולסיביות – שני דברים שעלולים להיות מסוכנים כאשר נוהגים בכבישים. על כן, יש קשר ישיר בין מצבו הנפשי של הנהג לבין נהיגה בטוחה.

האם כל אדם הלוקה בהפרעה נפשית ייבדק במרב"ד?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא גוף רפואי המתמחה בביצוע הערכות של התאמת נהיגה עבור אנשים עם הפרעה נפשית. מטרת המכון הרפואי היא לבחון אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, ולוודא שנהגים בעלי לקויות נפשיות או רפואיות כלשהן יעברו הערכה מקיפה לפני שיוכלו לנהוג באופן חופשי.

ישנם סוגים שונים ורבים של הפרעות נפשיות, ולא כולן מצדיקות בדיקה של יכולת הנהג לבצע נהיגה בטוחה. הזימון לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים יכול להישלח עקב סיבות רבות. כאשר מדובר על הפרעת אישיות והפרעות נפשיות נוספות, פעמים רבות הרופא של הנהג מדווח על כך, וזו חובתו.

בסופו של דבר, חשוב לזכור את המטרה, שהיא לשמור על הכביש כמקום בטוח, ולמנוע ככל הניתן סכנות פוטנציאליות, תאונות דרכים ונזקים בגוף וברכוש. על כן, ההחלטה האם לבצע את הבדיקה לנהג מסוים תלויה בסוג הלקות הרפואית שלו, וברמת ההשפעה שלה על יכולת הנהיגה שלו, על כל הכרוך בכך.

אילו בדיקות וחוות דעת אצטרך לעבור במכון הרפואי?

בין היתר, תיערך בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, שכוללת מענה של שאלון ממוחשב של כמה שעות. לאחר מכן תהיה פנייה לבדיקת פסיכיאטר שיבצע הערכה של אותו הנהג. כמו כן, הנהג ייבדק על ידי נרקולוג, ולבסוף ייבדק גם על ידי רופא כללי לטובת הערכה פיזיולוגית כללית.

כלל הבדיקות שנערכות במכון אורכות במשך שעות רבות, ולכן חשוב להצטייד בהתאם ולהתכונן לכך. כמו כן, סדר הבדיקות עשוי להיות שונה בין נבדק לנבדק, והוא ייקבע בהתאם למצבו ולנסיבות האישיות של אותו נבדק.

האם אוכל להציג חוות דעת מטעם הפסיכיאטר שלי?

נהג שמזומן למכון הרפואי לבטיחות בדרכים יכול לבצע פנייה לבדיקת פסיכיאטר חיצוני, אך הדבר לא בהכרח יחסוך את הבדיקה הפסיכיאטרית שתבוצע במכון הרפואי. יחד עם זאת, המכון הרפואי יוכל לשקול ולבחון את חוות הדעת המוצעת, ולהחליט איזה משקל לתת לה וכמה להתחשב בה.

כיצד המכון מחליט האם לפסול לי את הרישיון?

לאחר בדיקות הכשירות השונות, המכון הרפואי מגבש חוות דעת מקצועית על מצבו של הנהג, בהתאם לכל הבדיקות שעבר וכל הגורמים הרפואיים שפגש. לבסוף, המכון הרפואי מגבש המלצה שהיא למעשה המסקנה הסופית שלו באשר לשאלה אם להתיר לאותו נהג להמשיך לנהוג, או לפסול את רישיונו.

מה עושים אם המכון הרפואי החליט לשלול את רישיון הנהיגה שלי?

המכון הרפואי מגבש המלצה בלבד, שעוברת לאחר מכן למשרד הרישוי. ההחלטה הסופית היא בידי משרד הרישוי, והוא זה שיעביר את ההחלטה לאותו הנהג. במידה שהוחלט לפסול את רישיון הנהיגה, והנהג חושב שהפסילה נעשתה שלא בצדק – הוא יכול להגיש ערעור על ההחלטה לוועדת הערר.

הגשת ערעור כרוכה בתשלום אגרה, ולכן לא מומלץ תמיד להגיש ערעור, אלא כדאי מאוד להסתייע בעורך דין המתמחה בתחום, ולקבל את חוות דעתו באשר לסיכויי ההצלחה של הערעור. את הערעור חשוב להגיש בתוך 30 יום לאחר קבלת ההודעה ממשרד הרישוי על שלילת הרישיון.

כאשר הערעור מגיע אל ועדת הערר, הוועדה תבחן בשנית את התיק הרפואי של הנבדק, את המסמכים הרפואיים השונים שלו ואת הטפסים שמילא, היא תבחן גם את תוצאות הבדיקות שנערכו במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – ולבסוף היא תכריע האם החלטת המכון הרפואי מוצדקת או שמא יש בה בעיה ויש לשנות את ההחלטה שנקבעה.

מדוע חשוב לקבל ליווי וייעוץ בהליך מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ע"י עורך דין?

חשוב מאוד לקבל ייעוץ של עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כדי שהנהג הנבדק יידע בפני מה הוא עומד. פעמים רבות, כאשר אדם מוכן ויודע מה הוא עומד לעבור – הוא רגוע הרבה יותר, ויהיה לו קל יותר בבדיקות, וייתכן שהדבר ישפיע גם על התוצאה שלהן. עורך דין מנוסה יוכל להכין את הנהג לקראת השאלות שעלולים לשאול אותו, ולעזור לו למלא את הטפסים השונים.
למידע נוסף ולקבלת ייעוץ והכוונה משפטיים לקראת בדיקות במכון הרפואי, פנו אלינו.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה סירוב לבדיקת ינשוף, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מבצע, בין היתר, בדיקות אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה עבור אנשים שיש להם בעיות מתחום בריאות הנפש, לרבות הפרעה נפשית או הפרעת אישיות. בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים בוחנת האם אותו נהג הוא בעל מצב נפשי שמאפשר לו נהיגה בטוחה

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?