מחיקת נקודות תעבורה

שיטת הנקודות היא שיטת אכיפה ופיקוח חדשה יחסית, הנוהגת בעבירות תנועה המתבצעות על ידי נהגים. באופן עקרוני, השיטה פועלת באופן של צבירה. על כל עבירה שמבצע נהג מסוים, הוא כמובן יקבל דוח וקנס, שהם הסנקציה הקלאסית והמרתיעה, אך בנוסף לכך, על חלק מהעבירות, ובהתאם לחומרת העבירה, ייצברו לחובתו של אותו הנהג מספר מסוים של נקודות.

וכך, ייתכן שבפעם הראשונה שיעבור אותו נהג עבירת תנועה, הנקודות שצבר לא יאיימו עליו בכלום. אך במידה שיבצע אותו נהג עבירות תנועה נוספות שיצברו לחובתו עוד נקודות תעבורה – ייתכן שסך צבירת הנקודות שלו יגיע למספר המחייב את הנהג בסנקציות נוספות, חמורות יותר, הקשורות בדרך כלל לאובדן או שלילה של רישיונו, והצבה של מגוון תנאים בדרכו של אותו נהג להשיב את רישיונו.

וכאן נכנסת לתמונה הפרוצדורה של מחיקת נקודות תעבורה. מדובר בפרוצדורה אפשרית, אך מסובכת. כמובן שרשויות המדינה לא הקלו על התהליך המאפשר לנהגים למחוק את הנקודות שנצברו לחובתם, או את חלקן – אך לעיתים, העונש של צבירת הנקודות כבד מדי ולא מוצדק במקרים מסוימים. במקרים הללו, עורך דין המתמחה בענייני תעבורה נכנס לתמונה, במטרה לסייע לנהג להפחית את עונשו על ידי סיוע בתהליך מחיקת נקודות תעבורה.

ביטול נקודות תעבורה – מדוע זה חשוב?

לפני שמתחילים לדבר על מחיקת נקודות תעבורה, יש להבין מדוע בכלל צריך להתעסק בכך ולהתאמץ כדי למחוק את הנקודות הללו. לשם כך, יש להבין את המשמעות של צבירת נקודות, וההשלכות שיכולות להיות לכך בהמשך.

אם כן, צבירת נקודות מגיעה בדרך כלל כסנקציה על ביצוע עבירת תחבורה, ולצידה בדרך כלל יתקבל גם דוח שידרוש מהנהג מבצע העבירה לשלם קנס בגובה מסוים. כתוצאה מכך, פעמים רבות אנשים נוטים להתעלם מצבירת נקודות התעבורה, ולהתמקד אך ורק בקנס שקיבלו, שכן זו סנקציה שהיא יותר מוחשית וממשית, מאשר צבירת נקודות.

ואולם, חשוב מאוד להבין שצבירת נקודות היא לא רק קנס שעל הנהג שביצע את העבירה לשלם. צבירת נקודות בגובה מסוים עלולה לגרום לכך שאותו נהג שעבורו נצברו הנקודות יצטרך לבצע קורסי נהיגה שונים כדי להמשיך להחזיק ברישיון הנהיגה שלו או כדי לחדש אותו, וייתכן שאפילו יישלל ממנו רישיון הנהיגה שלו לתקופה ממושכת.

איך מוחקים נקודות תעבורה?

ראשית כל, חשוב לציין ולהזכיר כי כאשר נהג מבצע עבירת תעבורה ומקבל דוח, חשוב מאוד להמתין ולא לשלם את סכום הקנס לפני שפונים לעורך דין המתמחה בענייני תעבורה, שכן בטרם יבוצע תשלום הדוח, ניתן ליזום תהליך של ביטול נקודות תעבורה.

כמו כן, יש למהר ולפנות לעורך דין תעבורה בטרם יעברו 90 יום ממועד קבלת הדוח. במסגרת הזמן הזו ניתן יהיה לפעול ולבצע ביטול נקודות. אם כן, מרגע שנצברות לחובתו של נהג נקודות תעבורה, ישנן כמה דרכים לבצע מחיקת נקודות תעבורה.

ראשית, ניתן למחוק נקודות תעבורה על ידי הסתייעות באיש מקצוע. ישנן כמה טענות חזקות שניתן להעלות על מנת לבצע ביטול נקודות תעבורה. עורך דין תעבורה מיומן ומנוסה המתמחה בענייני תעבורה יידע לבסס את הטענות הללו, ולחזק אותן באמצעות עובדות המקרה שיימסרו לו הן על ידי הנהג שעבר את העבירה, והן על ידי המסמכים והדוח שניתנו על ידי השוטר.

למשל, ייתכן שהשוטר שנתן לנהג את הדוח ואת הנקודות, חרג מסמכותו הקבועה בחוק. ייתכן שהוא לא נמצא בדרגה המתאימה כדי לתת עונשים ברמה כזו, ייתכן שהוא פספס ונקב בסך נקודות שאינו נכון לפי שיטת הנקודות, ועבירת התנועה "מתומחרת" בפחות נקודות ממה שניתן.

כמו כן, חשוב לדעת שכאשר נהג עבר כמה עבירות, הנקודות שייצברו לחובתו לא יצטברו על כל העבירות הללו, אלא הנהג יקבל את סך הנקודות על העבירה הכבדה ביותר. למשל, אם עבר כמה עבירות קלות ואחת כבדה יותר, הוא לא יקבל נקודות בנפרד על כל עבירה שביצע, אלא יקבל אך ורק את הנקודות על העבירה הכבדה יותר מביניהן.

שנית, ביטול נקודות יכול להיעשות גם על ידי מילוי התנאים הקבועים בחוק, בהתאם לכמות הנקודות שנצברה לחובתו של הנהג. הכוונה היא למעבר של קורסים, עמידה בתנאים, נוכחות בשיעורים, ומעבר של המבחן הסופי של הקורס.

כאשר לחובת הנהג נצברו בין 12 ל-22 נקודות, יהיה עליו לעבור קורס לריענון נהיגה, ולעבור את המבחן שבסופו בהצלחה. במהלך הקורס, ילמד הנהג עקרונות יסוד בנהיגה נכונה, הימנעות מסכנות, רענון של חוקי התנועה, חוקי מתן זכות הקדימה, קריאת תמרורים נפוצים ועוד.

יחד עם זאת, כאשר לחובת הנהג נצברו בין 24 ל-34 נקודות, יהיה עליו לעבור קורס נוסף של נהיגה נכונה, למרות שכבר עבר קורס אחד שכזה כאשר נצברו לחובתו בין 12 לבין 22 נקודות תעבורה.

מחיקת נקודות תעבורה באופן אוטומטי

לצד האפשרות לבצע מחיקת נקודות תעבורה בצורה פרואקטיבית על ידי פניה לרשויות דרך עורך דין מנוסה ומומחה, ישנם כמה מצבים שבהם מתרחש איפוס נקודות נהיגה. ניתן דוגמא לכמה מקרים:

  • מספר הנקודות שנצברו לחובת הנהג הן בין 0 ל-22: במקרה כזה, תוקף הנקודות שנצברו על כל עבירה יהיה כשנתיים. לאחר שעברו שנתיים מיום ביצוע העבירה, יימחקו נקודות התעבורה שנצברו בגינה.
  • מספר הנקודות שנצברו לחובת הנהג הן יותר מ-22: במקרה כזה, תוקף הנקודות עד למחיקה אוטומטית שלהן יוכפל, וימנה כ-4 שנים. יש לציין כי במצב זה, כלל הנקודות יוארכו לתוקף של 4 שנים, גם אלה שנצברו בתקופה מוקדמת יותר, כאשר לנהג היו פחות מ-22 נקודות ותוקפן של הנקודות הללו היה שנתיים בלבד.

ואולם, אם מספר הנקודות שצבר הנהג עולות על 36, תבוצע שלילה של רישיון הנהיגה שלו למשך שלושה חודשים. השלילה היא אוטומטית, אך עדיין ניתן לערער עליה בעזרתו של עורך דין מוסמך ומנוסה בתחום התעבורה ושלילות הרישיון.

כמו כן, אם נצברו לחובתו של אותו נהג 36 נקודות נוספות, לאחר שכבר תיקן את דרכיו ונמחקו הנקודות שהיו לו, והוא עבר את שלילת הרישיון ורישיונו הוחזר אליו – הסנקציות יהיו כבדות יותר, ורישיון הנהיגה שלו יישלל לתקופה ארוכה יותר, כ-9 חודשים.

במקרה של שלילת רישיון, על הנהג לבצע קורסי נהיגה נכונה, כפי שנדרש ממנו לאחר צבירת נקודות מסוימת. כמו כן, יהיה עליו לעבור בשנית קורס תיאוריה, כפי שנדרש מנהגים חדשים. לבסוף, יהיה על הנהג לעבור בשנית מבחן מעשי בנהיגה, על ידי טסטר מקצועי מטעם משרד הרישוי.

מחיקת נקודות על עבירות תנועה – שיטת הנקודות החדשה

לפי שיטת הנקודות החדשה, כל עבירה למעשה "מתומחרת" במספר נקודות שייצבר לחובתו של הנהג שיעבור עליה. צבירת הנקודות נקבעת על בסיס מספרים זוגיים, כך שהעבירה ה"קלה" ביותר תזכה את הנהג ב-2 נקודות, העבירה הבאה בתור ברמת חומרתה תצבור 4 נקודות, וכן הלאה. להלן כמה דוגמאות לצבירת נקודות על בסיס שיטת הנקודות החדשה:

  • גרירת רכב בצורה שאינה בטוחה, לוחית זיהוי אחורית שאינה מוארת, נסיעה ללא חגורה – 2 נקודות.
  • עקיפת רכב מימין, סיכון עוברי דרך בנסיעה אחורה, נהיגה על מדרכה – 4 נקודות.
  • אי מתן זכות קדימה לרכב ממול כאשר הנתיב חסום – 6 נקודות.
  • נהיגה ללא רישיון נהיגה, בין אם פקע לפני 12 חודשים ובין אם מעולם לא הוצא, נהיגה ברשלנות – 8 נקודות.
  • גרימת מוות ברשלנות, אי ציות לתמרורי עצור או מתן זכות קדימה בצומת, סירוב לבצע בדיקת שכרות – 10 נקודות.

מחיקת נקודות תעבורה בעזרת סיוע מקצועי

ביטול נקודות תעבורה באופן עצמאי הוא פעולה שהיא כמעט חסרת סיכוי. הסיבה לכך היא, שאיש מקצוע שמתמחה בעולם המשפט ובעולם התעבורה, מכיר מגוון רחב של תיקים, ויש לו רוחב יריעה בנושא. הוא מכיר את הטיעונים שמתקבלים בדרך כלל, וגם את אלו שנדחים על הסף.

עורך דין המתמחה בענייני תעבורה ובמחיקת נקודות, מבין את כל פרטי הדוח והטפסים שנשלחו לנהג שעבר על העבירה, וזאת בניגוד לאדם מן השורה, שקיבל דוח שכזה, עמוס בפרטים, ולא בטוח מבין ומכיר את כל חלקי הדוח, ובמיוחד את החלקים שניתן לתקוף מבחינה משפטית.

לכן, ההמלצה היא לפנות לעורך דין לענייני תעבורה, לשם ביצוע מחיקת נקודות נהיגה משרד הרישוי. הסתייעות בליווי מקצועי עשויה להוביל לתוצאות הרצויות מבחינת הנהג. ראשית, ייתכן שעורך הדין יצליח להפחית את הקנס שניתן. שנית, עורך הדין יוכל לנסות לבטל את הדוח כולו, או חלקים ממנו, עם טענות משפטיות שמחזקות את עמדתכם.

שלישית, מחיקת נקודות תעבורה באמצעות סיוע מקצועי של עורך דין לענייני תעבורה תוכל להצליח, בין אם יוחלט למחוק את כל הנקודות ולבצע איפוס נקודות נהיגה, ובין אם יהיה ניתן רק להפחית במספר הנקודות שנצברו.

הגשת בקשה לבית המשפט לתעבורה למחיקת נקודות תעבורה

מחיקת נקודות נהיגה יכולה להתבצע גם באמצעות הגשת בקשה לבית המשפט לתעבורה. ייתכן מאוד שעורך דין יצליח להוכיח בבית המשפט לתעבורה שהדוח שניתן אינו מדויק לחלוטין, או שנקבע סך נקודות כבד מדי שלא תואם את החוק, או שהשוטר חרג מסמכותו כאשר נתן לנהג את הדוח.

מחיקת נקודות תעבורה באמצעות עורך דין תעבורה

היתרונות שבקבלת ליווי משפטי מקצועי על ידי עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ובמחיקת נקודות תעבורה, הם רבים. היתרון הבסיסי ביותר שיש לעורך דין מומחה לתעבורה על פני אדם מן השורה שקיבל דוח על עבירת תנועה ונקודות, הוא שעורך הדין מכיר מצבים שכאלה, ונתקל בכמה מהם, ואילו אותו אדם כנראה נתקל בכך בפעם הראשונה בחייו. לכן, נקודת המבט הרוחבית שיש לעורך דין לא תסולא בפז כאשר מדובר בתיקים שכאלה.

כמו כן, בביצוע תהליך מחיקת נקודות משרד הרישוי מעורב גם כן, ומטבע הדברים, ההתנהלות מולו כרוכה בבירוקרטיה רבה, מילוי של טפסים רבים, פרטים שונים ומגוונים, דרישות למסמכים שונים וכדומה.

התעסקות בבירוקרטיה שכזו עבור אדם שזו הפעם הראשונה שעליו להתעסק איתה, היא משימה קשה ומפרכת. עורך דין תעבורה מומחה שמכיר את הבירוקרטיה הזו ומתעסק בה על בסיס יומי יוכל לבצע את העבודה באופן יעיל ומהיר מאוד, ובצורה שתהיה ללא טעויות קריטיות שעלולות לעכב מאוד את התיק.

בנוסף לכך, עומדת חשיבות הזמן, כאשר ישנה מסגרת זמן מסוימת לפעול בה מרגע קבלת הדוח והנקודות. אדם ללא ניסיון ומקצועיות בתחום יתקשה לעמוד במסגרת הזמנים ולהבין את כל ההליכים שנדרשים להתבצע בזמן הזה. בגלל מסגרת הזמנים הנוקשה, חשוב לבצע את כל התהליך, על כל שלביו, בצורה מהירה, מדויקת וללא טעויות שעלולות לעלות ביוקר.

לעורך דין תעבורה מומחה יש את הידע המקצועי ואת הניסיון להתמודד עם מקרים שכאלה, לאסוף מידע על העבירה שנטען שהתבצעה, לבחון את המסמכים השונים, ולהוביל לתוצאה הסופית שתהפוך את הלקוח למרוצה.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך דין תעבורה מחיקת נקודות תעבורה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

שיטת הנקודות היא שיטת אכיפה ופיקוח חדשה יחסית, הנוהגת בעבירות תנועה המתבצעות על ידי נהגים. באופן עקרוני, השיטה פועלת באופן של צבירה

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?