שאלות ותשובות על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

שאלות ותשובות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

קיבלתם זימון לבדיקות כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים? רוצים לדעת איך אפשר לערער על ההחלטה הסופית? ריכזנו עבורכם כמה שאלות ותשובות נפוצות בנושא.

מה תפקידו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, או המרב"ד, אמון על עניינים הקשורים בתעבורה ובבריאות. תפקידו של המכון הרפואי הוא לבחון את כשירותם של נהגים שונים, שלוקים בבעיה בריאותית כלשהי, פיזיולוגית או נפשית, ולקבל החלטה באם לשלול את רישיון הנהיגה שלהם, או שהם כשירים לנהוג.

בנוסף לכך, המכון דואג להתאמת אביזרי עזר לנהיגה עבור בעלי מוגבלויות. לדוגמא, ישנו מנגנון מיוחד המותקן ברכב, המאפשר לנהג בעל מוגבלות ברגליו לבצע את פעולת הנהיגה באמצעות ידיו בלבד. המכון הרפואי אחראי לאשר את האביזר, ואת התקנתו והשימוש בו.

אילו נהגים מזומנים לבדיקת כשירות במכון הרפואי?

ישנם כמה סוגי נהגים ומבקשי רישיון נהיגה שיזומנו לבדיקת כשירות. קודם כל, נהגים שידוע כי הם לוקים בבעיות רפואיות שונות. גם נהגים שמבקשים רישיון נהיגה לרכב משא כבד או לרכב ציבורי, כמו אוטובוס למשל. נהגים שהייתה להם מעורבות בתאונת דרכים, והמשטרה דיווחה עליהם. נהגים שבית המשפט דיווח עליהם.

כמו כן, גם נהגים מבוגרים החל מגיל מסוים יזומנו לבדיקת כשירות. כך גם נכי משרד הביטחון, או נהגים שדיווחו לביטוח לאומי על החמרה במצבם הרפואי, ועל כן הביטוח הלאומי מחויב לדווח על כך. גם נהגים שהורשעו בגין עבירות סמים ואלכוהול יופנו לבדיקות כשירות, וכך גם נהגים שרישיונם נפסל זה מכבר, וכעת הם רוצים לחדש אותו.

כיצד המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יודע לאתר את הנהגים שצריכים להיבדק?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מקבל מידע ודיווחים על נהגים שעליהם להיבדק, והוא מקבל מידע זה מכמה גופים. ממשרד הרישוי, מביטוח לאומי, מבית המשפט, מהמשטרה, ומרופאים. על כל אחד מגופים אלה מוטלת חובת דיווח על נהגים שיש לגביהם חשד שהם אינם כשירים לנהיגה, וכי המשך נסיעתם בכבישים יכול להוות סכנה עבורם ועבור סביבתם.

אילו בדיקות עוברים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

במהלך בדיקות הכשירות שנערכות על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים פסיכיאטר יבדוק את הנהג בשיחת אבחון, לצד נרקולוג שיבצע גם הוא שיחת אבחון לנהג הנבדק. בנוסף לכך, תיערך בדיקה פסיכולוגית לנהג, שתכלול מענה על מבחנים ממוחשבים, ולאחר מכן שיחה עם הפסיכולוג. כמו כן, תיערך בדיקה פיזיולוגית על ידי רופא כללי.

לבדיקות שנערכות על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים עורך דין המכון הרפואי יכול להיכנס וללוות את הנהג הנבדק. הוא יוכל לייעץ לו כיצד לפעול, להנחות אותו ולהכין אותו לקראת הבדיקות השונות העומדות בפניו.

מה עליי להביא ליום בדיקות הכשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

יום בדיקות הכשירות יכול לארוך כמה שעות, ולכן יש להיערך לכך בהתאם, ולהצטייד באוכל ובשתייה. בנוסף לכך, בזימון שנשלח לנבדק ישנו פירוט של המסמכים שיש להמציא ולהציג במהלך הבדיקות. המסמכים שיש להביא ייקבעו באופן מותאם לנהג הנבדק, ולבעיה הרפואית שבוחנים אצלו.

האם אותן הבדיקות נערכות לכל הנהגים הנבדקים?

לא. סדר הבדיקות ותוכנן ייקבע באופן אישי ומותאם לכל נהג שמגיע להיבדק. הסיבה לכך היא שכל נהג זומן לבדיקות מסיבות שונות, ולכל אחד יש עניינים רפואיים שונים. למשל, אדם שמגיע להיבדק במכון הרפואי בגלל בעיה פיזיולוגית כלשהי, לא יידרש לעבור את כל התחנות הפסיכולוגיות והפסיכיאטריות. לכן, לכל נהג מותאמות הבדיקות המסוימות שהוא נדרש לבצע.

כמה זמן לוקח לקבל תשובה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים לאחר שנבדקתי?

בתשובה לשאלה כמה זמן לוקח לקבל תשובה המכון הרפואי לבטיחות בדרכים בוחן את תוצאות בדיקות הכשירות שנערכו, וכותב המלצה. המלצתו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים אינה מהווה החלטה סופית ומחייבת. ההחלטה הסופית מתבצעת על ידי משרד הרישוי, והוא הגוף ששולח לנבדק את התוצאה הסופית. ישנם מקרים בהם תשובה סופית תתקבל לאחר 8 חודשים, ולכן יש להיערך לזמן המתנה יחסית ארוך.

איפה בארץ ממוקם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, או מכון הארבעה, ממוקם בשני סניפים. סניף אחד נמצא בתל אביב, וכתובתו היא דרך בגין 116. הסניף השני נמצא בחיפה, וכתובתו היא רחוב פל-ים 15 א', בקומה 20, בקריית הממשלה חיפה.

אם הצבא קבע לי פרופיל 21, האם זה יכול להשפיע לי על הרישיון?

עבור מלש"ב או חייל שנקבע לו פרופיל 21, צה"ל יהיה מחויב לדווח על כך למשרד הרישוי. משרד הרישוי יזמן את בעלי הפרופיל למבדקי כשירות במרב"ד. בדרך כלל, הדבר כשלעצמו לא יהווה בעיה עבור קבלת הרישיון, אך כל עניין ייבדק לגופו, ותתקבל לגביו החלטה ספציפית.

אם אני חולה סוכרת, האם רישיון הנהיגה שלי ייפסל?

כל עוד רמת הסוכר מאוזנת, רישיון הנהיגה לא יהיה מושפע מכך. ואולם, אם הסוכרת מהווה בעיה יומיומית שלא נפתרת באמצעות טיפול רפואי מסוים – ייתכן שהדבר ישפיע על פסילת הרישיון, שכן ירידת סוכר פתאומית בנהיגה יכולה לגרום לתאונות ולסכנות שונות.

האם אוכל להוציא רישיון לאחר אשפוז פסיכיאטרי?

כן. לאחר אשפוז פסיכיאטרי, האדם שמעוניין לחדש את רישיונו או להוציא רישיון יצטרך לעבור בדיקה פסיכיאטרית על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. הבדיקה הפסיכיאטרית תתבצע במקביל לתהליך הרגיל של חידוש או הוצאה רישיון.

אני נהג במקצועי. האם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יכול לזמן אותי?

בהחלט. נהגים שזה מקצועם יידרשו לבצע בדיקות כשירות רפואיות מדי 5 שנים. המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יזמן אותם באופן קבוע, גם מבלי שדווח עליהם כי הם לוקים בבעיה מסוימת. למשל, נהגי אוטובוס יידרשו להופיע לבדיקות מדי 5 שנים.

האם יכולים לפסול לי את הרישיון בגלל נכות נפשית?

נכות נפשית ורישיון נהיגה הם לא תמיד דברים שמסתדרים יחד. פעולת הנהיגה הינה פעולה שנחשבת מסוכנת, ויש לה פוטנציאל גדול לגרימת הרס ונזק, בגוף וברכוש. על כן, פעולת הנהיגה דורשת צלילות דעת, ריכוז רב, והפעלת שיקול דעת בריא.

כאשר אדם לוקה בנכות נפשית מסוימת, שעלולה להשפיע באופן ישיר או עקיף על התנהלותו בכביש, על המוטוריקה שלו, או על שיקול הדעת שלו וצלילותו – ייתכן שזה יכול להוביל לשלילת הרישיון. המטרה היא להגן על הנהג, וגם להגן על הנהגים שבסביבתו.

לעוד מידע על אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה

האם יכול להיות שרישיון הנהיגה שלי ייפסל שלא בנוכחותי?

כן. במידה שמשרד הרישוי מזמן נהג מסוים לשימוע, והנהג לא מתייצב לשימוע, ייתכן מצב שבו ייפסל רישיונו ללא נוכחותו. בנוסף, גם בפסילה מנהלית על ידי קצין משטרה, הוא מוסמך להחליט על פסילת הרישיון אם הנהג לא הופיע לשימוע במועד שנקבע.

האם ניתן לערער על ההחלטה הסופית?

בהחלט. הגשת ערר אפשרית בתוך 30 יום מקבלת ההודעה הסופית ממשרד הרישוי. הגשת ערר על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים כדאי שתיעשה בסיוע של עורך דין למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מדובר באיש מקצוע בעל ניסיון וידע בתחום הספציפי, ולכן עורך דין למכון הרפואי יגדיל את הסיכוי להצליח בערעור ולזכות ברישיון הנהיגה בחזרה.

האם יש סכנות בהגשת ערעור על החלטת המרב"ד?

ערעור מעצם טבעו הוא דבר שנושא סיכויים וסיכונים. הגשת ערעור מובילה לכך שהתיק ייפתח מחדש, וייבחן שוב. לכן, התוצאה יכולה להיות אחת משלוש: ראשית, הערעור יכול להוביל לכך שיוחלט לבטל את ההחלטה. שנית, הערעור יוכל להוביל לכך שההחלטה תאושרר ולא תשתנה. שלישית, הערעור יכול להביא לשינויים מסוימים בהחלטה.

לכן, לפני שמקבלים החלטה על הגשת ערר, חשוב להתייעץ עם עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ולהבין ביחד האם כדאי להגיש את הערעור, או שהוא יכול להסב יותר נזק מאשר תועלת. חשוב גם לדעת שהגשת ערר מותנית בתשלום אגרה.

אז אם קיבלתם זימון לבדיקות כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, אם אתם מחכים זמן רב לתשובה, או אם קיבלתם תשובה שאתם מעוניינים לערער עליה – בעזרת עורך דין המכון הרפואי הוא הרבה פחות מאיים ממה שהוא נדמה. עם ניסיון עשיר בתחומי התעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ועם חתירה לניצחון עבור כל לקוח – אנו מזמינים אתכם לפנות למשרדנו לקבלת ייעוץ משפטי.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך דין המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מבחן כשירות נהיגה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

קיבלתם זימון לבדיקות כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים? רוצים לדעת איך אפשר לערער על ההחלטה הסופית? ריכזנו עבורכם כמה שאלות ותשובות נפוצות בנושא.

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה