נהיגה בפסילה

אנחנו רגילים לחשוב שרישיון נהיגה הוא דבר הברור מאליו – שהרי – אנחנו לא נרצה שכל אחד יעלה על הכביש ויעשה מה שהוא רוצה. אולם, ניתן לטעון כנגד הדרישה לרישיון נהיגה וכנגד ענישה בדמות פסילת רישיון הנהיגה, שאולי סנקציות כנגד עבירות תעבורה כשלעצמן, לדוגמת מהירות מופרזת, נהיגה בשכרות, שימוש בטלפון בזמן נהיגה וכו', יספיקו, ולא ברור מדוע צריך לדרוש מאנשים רישיון נהיגה.

הרי, אדם שמודע לכך שאם ינהג באופן מסוכן הוא ייענש, או אם הוא לא יידע לנהוג באופן בטיחותי אז הוא עלול לפגוע בעצמו ולגרום לנזק כלכלי ובריאותי משמעותיים – וודאי לא יעלה על ההגה.

אולם, המחוקק בחר לפקח על השימוש בכלי הרכב בארץ, כך שאם אדם מעוניין לעלות על ההגה הוא חייב רישיון, ובמקרים מסוימים עקב התנהגויות בלתי מקובלות ובלתי רצויות בעליל, אותו הנהג יאבד את רישיונו. אך, מדוע המחוקק בחר לעשות זאת?

נדמה, בראש ובראשונה, כי הסיבה העיקרית לצורך ברגולציה זו היא שיותר יעיל לנסות ולמנוע נזק כתוצאה מתאונה קשה דרך דרישת רישיון ואכיפת דרישה זו, מאשר לחכות עד שתקרה תאונה, ורק אחר כך להעניש על בסיסה.

יתרה מזאת, קיים קושי משמעותי בשל כך שכאשר נגרמת חס וחלילה תאונה בה נגרם נזק רק, הנהג האשם והאחראי לא תמיד יוכל להרשות לעצמו לפצות על כלל הנזק שנגרם. כך, העלייה שלנו, הציבור הרחב, על הכביש, תיהפך למסוכנת אף יותר, לא רק משום שנהיה חשופים לפגיעות רבות יותר משום שיהיו יותר נהגים חסרי הכשרה או בעלי רקורד נסיעה מסוכנת, אלא שגם אם יקרה נזק – לא בטוח שאלו יוכלו לפצות אותנו כלל.

כיצד נפסל רישיון נהיגה

מעבר לדרישה לרישיון נהיגה, במסגרתה אדם המעוניין לעלות על ההגה צריך לעבור גיל מסוים, לצלוח מבחן תיאורטי ומעשי תוך שלקח מספר מינימלי של שיעורי נהיגה אצל מורה מוסמך, קיימת דרישה מאותם הנהגים להמשיך ולנהוג כראוי. לדרישה זו יש שיניים, שכן נהיגה באופנים מסוימים תוכל להביא לפסילת רישיון הנהיגה של אדם, גם אם את תהליך הוצאת הרישיון עשה כדין. אז, אילו התנהגויות על הכביש יובילו לפסילת רישיון נהיגה?

צבירת נקודות

כידוע, עבירות תנועה מחייבות פעמים רבות ב"נקודות". מטרתן של נקודות אלו לבטא את התפיסה לפיה הצטברות מספר רב של עבירות קלות ובינוניות היא שוות ערך לביצוע עבירה אחת משמעותית. כך, גם אם כל אחת מהעבירות לא חמורה מאד כשלעצמה, היא תחייב את הנהג בנקודות, ואם הוא יצבור די נקודות – רישיונו יישלל.

לפי הדין הישראלי, צבירה של 36 נקודות תביא לשלילת רישיון הנהיגה שלו לשלושים יום. אולם, צבירה נוספת של 36 נקודות תוכל להביא להחמרה משמעותית מאד, כך שאדם שצבר שוב 36 נקודות חשוף לשלילת רישיון למשך 9 חודשים, כל עוד הצבירה הנוספת התרחשה במהלך שש השנים שלאחר הצבירה הראשונית.

עבירת תנועה חמורה

בשונה מעבירות תנועה קלות ובינוניות, שתוכלנה להביא לפסילה רק עקב צבירה של כמה מהן יחדיו, קיימות עבירות תנועה שהן כשלעצמן מביאות לפסילת רישיון מיידית. עבירות אלו הן, למשל, נהיגה בשכרות, ביצוע עקיפה מסוכנת, נהיגה במהירות מופרזת, התרשלות במתן אפשרות לאדם ללא רישיון לנהוג ברכבכם ועוד.

מעבר לכך, יש לשים לב שככל שהנזק שנגרם כתוצאה מתאונה בה הנהג פעל שלא כדין, כך עלולה הסנקציה להחמיר, ועל כן השלילה עלולה להתארך.
כדאי לשים לב – ישנם גורמים רבים אשר בכוחם לשלול לנהג את הרישיון אם אכן ביצע עבירות תנועה חמורות: החל מקצין משטרה, שיכול לשלול רישיון לתקופה של עד 90 יום ועד פסילה בבית המשפט במסגרת הליך משפטי הנוגע לנהיגה שלכם.

נהיגה בפסילה והעונש על ביצועה

פקודת התעבורה, בסעיף 67, מתייחסת לנהיגה בזמן פסילה, בהאי לישנא:
"מי שהודע לו שנפסל… רשיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רשיון לפי פקודה זו, או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברשיונו כל עוד הם בתקפם … דינו – מאסר שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני הענשים כאחד."
במילים אחרות, העונש על נהיגה בפסילה הינו עד שלוש שנות מאסר בתוספת קנס כספי משמעותי.

מתי מתחילה להיספר הפסילה – ומה לעשות אם נפסל הרישיון?

פסילת רישיון נהיגה הינה עניין טכני. וככל עניין טכני, היא מאפשרת טיעוני הגנה חזקים, במקרים בהם אדם נתפס נוהג ללא רישיון. נשים לב, שאדם שחזר לנהוג לאחר תקופת פסילת הרישיון אינו עבריין ואינו נוהג תחת שלילה. אך, כיצד מחשבים את משך הפסילה?

ראשית, יש לשים לב שכאשר נפסל רישיונו של אדם עליו להפקיד אותו אצל משרד הרישוי, תחנת משטרה או מזכירות בתי המשפט – בהתאם לאופן בו נשלל רישיונו. כלומר, כאמור, הרישיון יכול שייפסל הן דרך המשטרה, הן דרך בי המשפט והן דרך משרד הרישוי. על כן, אופן הפסילה משפיע על השאלה אצל איזו רשות עלי להפקיד את הרישיון.

ביום הפקדת הרישיון תחל ספירת הימים עד לסיום הפסילה.

לכן, יש לשים לב – ייתכן מצב בו קיימת מחלוקת על מועד סיום הפסילה – ומחלוקת זו יכולה לבוא לטובת הנהג. אולם, חשוב להבחין כי מדובר בחרב פיפיות, ומחלוקת זו יכולה לבוא גם כנגד הנהג.

המלצות שלנו

ראשית, חשוב מאד לנהוג בהתאם לדיני התעבורה תמיד, ובמיוחד יש להימנע מביצוע עבירות תעבורה חמורות. בנוסף, במצב של שלילת רישיון יש לזכור להפקיד את הרישיון ולשים לב מתי נגמרת תקופת הפסילה. בכל מקרה, מומלץ מאד לא לקחת סיכונים ולא לנהוג תחת שלילה, נוכח הענישה המשמעותית על עבירה זו.

עו"ד נהיגה בפסילה

אם נקלעתם למצב בו הנכם חשודים בנהיגה בזמן פסילה, או החלו הליכים כנגדכם בכל הקשור לעבירות תנועה אחרות – אנא צרו קשר איתנו, לקבלת ייעוץ משפטי וסיוע בהתמודדות עם כלל ההליכים ברה גבוה, ביעילות ובזריזות.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך דין נהיגה בזמן פסילה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

אנחנו רגילים לחשוב שרישיון נהיגה הוא דבר הברור מאליו – שהרי – אנחנו לא נרצה שכל אחד יעלה על הכביש ויעשה מה שהוא רוצה. אולם, ניתן לטעון כנגד הדרישה לרישיון נהיגה וכנגד ענישה בדמות פסילת רישיון הנהיגה

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?