מי מצלם אותנו כשאנחנו מתפרעים על הכביש?

צילום התנהגות פרועה על הכביש

לאור הכישלון החרוץ של מדבקות ה"איך אני נוהג" יש להתקין תקנות חדשות אשר יאפשרו לקבל כראיה צילומים של עבירות תנועה אשר יצולמו על ידי אנשים פרטיים.

לאחרונה, נכתב בעיתונות שהתקנות המחייבות ציי רכב לשים את המדבקה "איך אני נוהג" על גב הרכב נחלו כשלון חרוץ.

זה לא מאוד מפתיע היות והנהגים אינם מסוגלים לרשום בזמן אמת גם את מספר הטלפון שאליו הם אמורים להתקשר וגם את מספר הרכב, בעוד הם נוהגים ובזמן ביצוע העבירה.

מסתבר, בנוסף, שהרשויות האמונות על אכיפת תקנות אלה מזלזלות אף הן ביישום התקנות.

כשל נוסף בתקנות נעוץ בכך שרוב הרכבים הנעים בכבישי ישראל כלל אינם שייכים לציי הרכב, ועל כן התקנות אינן חלות עליהם מלכתחילה.

כיצד נוכל להחיל אכיפה אפקטיבית יותר, אשר יהיה בה כדי להרתיע ולמנוע את עבירות התנועה שאותן אנו רואים בעצמנו יום יום, של נהגים פרועים.

כאלה שנוהגים במהירות מופרזת, חותכים שלושה מסלולים מהמסלול הימיני לשמאלי תוך כדי סיכונם של רכבים אחרים, עקיפה מסוכנת על קו לבן רציף ועוד.

הצעתו של מחבר מאמר זה הינה לתקן את תקנות התעבורה כך שצילום שנעשה על ידי אזרח באמצעות הטלפון הנייד שברשותו, של עבירת תנועה המתבצעת לנגד עיניו תתקבל כראיה בבית המשפט לתעבורה.

סעיף 27א' לפקודת התעבורה [נוסח חדש] קובע כיום שצילום שנעשה על ידי מצלמה המופעלת באופן אוטומטי, או בידי שוטר, אלה יהוו ראיה קבילה בכל הליך משפטי לגבי מספר הרישוי של הרכב; מקום הימצא הרכב בעת הצילום; הימצאו של רכב או נסיעתו שם בניגוד לתמרור או בניגוד לפקודה או התקנות; זמן הימצא הרכב המצולם במקום האמור כפי שצויין בצילום; ומהירות נסיעתו של הרכב.

כל זה ובלבד שהוכח שהצילום הוא העתק אמין של הסרט שהוכנס למצלמה והוצא ממנה, וכי מרגע שהובא למצלמה עד שהוגש לבית המשפט לא נעשתה בו שם פעולה שיש בה כדי לשנות דבר מפרטיו.

שר המשפטים מוסמך לקבוע בתקנות אופן השמירה, האחזקה והטיפול במצלמות ובסרטים, בדיקתן וקביעת תקינותן של מצלמות ואופן הגשתם לבית המשפט של צילומים שנעשו בדרך זו.

בתקנות התעבורה נקבעו כללים לגבי הצילום לעניין סעיף 27א' האמור, ובין היתר נאמר שם שהצילום נעשה במצלמה שהוצבה באישורו של ראש אגף התנועה או ראש מחלקה באגף התנועה במשטרת ישראל, מהווה אישור שיהיה כללי או למקרה מסויים.

במצלמה יצולם הרכב כשהוא עומד או נוסע בניגוד לפקודה או התקנות.

בצילום יופיעו מספר הרישום של הרכב המצולם, תאריך וזמן הצילום, מקום הימצא הרכב המצולם בעת הצילום, הרכב הנוסע לפני הרכב המצולם באותו נתיב, מהירות הנסיעה של הרכב המצולם, מהירות הנסיעה של הרכב המצולם ושל הרכב שלפניו באותו נתיב, בציון מירווח הזמן שבין שני כלי הרכב.

למעט נושא מהירות הרכב הנוסע, כל יתר הפרטים הנדרשים על ידי התקנות יכולים להיות מתועדים כיום על ידי כל אזרח (וכאן הכוונה לנוסע היושב לצד הנהג ולא הנהג חלילה בזמן נהיגה) בכל טלפון נייד, ואלה יכולים להיות מועברים למשטרה לצורך הגשת כתב אישום.

הנהגים העבריינים הנוסעים בכבישנו אשר ידעו כי בכל רגע נתון הם עלולים להיות מצולמים כאשר הם מזלזלים באופן בוטה בכללי התנועה ומסכנים נהגים והולכי רגל, שומרי חוק, יתכן ויתעשתו מעט ויתחילו להתנהג כבני אדם וכנהגים זהירים על הכביש ובכך אולי נקטין, ולו במעט, את מספר הקורבנות הנרם מתאונות דרכים בישראל, מספר אשר רק הולך וגדל משנה לשנה.

צילום על ידי אזרח יכול לתעד בקלות עקיפה מסוכנת, אי מתן זכות קדימה, התנהגות פרועה על הכביש וכו'.

ברור שבמקרים מיוחדים שבהם הנהג המואשם יביא ראיות לכאורה, לכך שקיימת טעות בזיהוי או אפילו זיוף של התעוד המצולם, הרי שבית המשפט יהיה מוסמך לדרוש בירור מעמיק יותר של העבירה, לרבות זימון של האזרח המצלם למתן עדות (ויתכן שחלקם לא ירצו להעיד או אפילו להיחשף), אך מקרים אלה הם בודדים וניתן יהיה להתייחס אליהם ככאלה.

הצילומים אשר בוצעו לאחרונה ואשר הביאו את מעללי ה"הישראלי המכוער" לעיני הציבור הרחב ולהבאשת ריחם של אלה הן בעיני עצמם והן בעיני הרבים, יוכלו להיות אלה אשר יביאו לנו מזור גם במרחב התנועה של ארצנו, לרווחת הכלל.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

לאור הכישלון החרוץ של מדבקות ה"איך אני נוהג" יש להתקין תקנות חדשות אשר יאפשרו לקבל כראיה צילומים של עבירות תנועה אשר יצולמו על ידי אנשים פרטיים

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה