פסילה איננה שלילה: על פסילה מנהלית ועל הדרכים להתמודד איתה

פסילה מנהלית ועל הדרכים להתמודד

אחד מהעונשים למי שעובר עבירת תנועה הוא שלילת רישיון הנהיגה. במקרים מסוימים הרישיון של נהג שעבר עבירה ייפסל לתקופה קצובה: לקצין משטרה יש את הסמכות להחליט על פסילת רישיון הנהיגה של נהג שעבר עבירות תנועה מסוימות. פסילה זו נקראת פסילה מנהלית כדי להבחין בינה ובין שלילת הרישיון: הפסילה המנהלית נעשית על פי שיקול דעתו של מי שניתנה לו הסמכות המנהלית להחליט על פסילת רישיון ואילו שלילת הרישיון נעשית לאחר דיון משפטי.

ההבדלים בין פסילה מנהלית לשלילת רישיון:

  • יכולת ההתגוננות של הנהג שרישיונו נפסל קטנה בהרבה במקרה של החלטה על פסילה מנהלית כיוון שלא מדובר בהליך משפטי – הקצין יכול להחליט במקום על פסילת רישיון.
  • הפסילה המנהלית היא מיידית: מרגע שהקצין החליט עליה ובצמוד לעבירה. שלילת רישיון נעשית רק לאחר הליך המשפטי.
  • הפסילה איננה ענישה: המטרה המוצהרת של הפסילה היא להרחיק מהכביש נהגים שהמשטרה סבורה שהם מהווים סכנה לציבור.
  • פסילה מנהלית היא לזמן קצוב שבין לשלושים לשישים יום (ועל כך נרחיב בהמשך.) שלילת רישיון בעקבות משפט יכולה להיות לתקופות ארוכות בהרבה ואף לתמיד.

מתי מקבלים פסילה מנהלית? ולכמה זמן?

  • פסילה מנהלית ל-30 יום: בכל מקרה של נהג שעבר עבירה שמופיעה בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה. בין העבירות הללו: אי מתן זכות קדימה, אי ציות לתמרור עצור, עקיפה מסוכנת, מהירות מופרזת, הובלת מטען מעבר למשקל המותר, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים ועוד.
  • פסילה מנהלית ל-60 יום: בעקבות עבירה שבגללה נגרמה תאונת דרכים עם פצועים או נזק לרכוש.
  • פסילה מנהלית ל-90 יום: בעקבות עבירה שבגללה נגרמה תאונת דרכים שבה נהרג אדם. חשוב לציין שבמקרה שכזה לקצין המשטרה אין שיקול דעת ועליו לפסול את הרישיון לתקופה הזו. לעומת זאת, כאשר מדובר במקרים שמנינו קודם לקצין המשטרה נתון שיקול הדעת להחליט אם לפסול את הרישיון ולאיזו תקופה.

מי מוסמך לתת פסילה מנהלית?

פקודת התעבורה קובעת שרק קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה רשאי להחליט על פסילה מנהלית. עם זאת, כל שוטר שהיה עד לעבירת תנועה חמורה רשאי להחליט לחייב את הנהג להתלוות אליו לראות קצין או להחרים לו את רישיון הנהיגה לתקופה של עד שלושה ימים שבה עליו להתייצב לשימוע בפני קצין משטרה כדי להחליט אם רישיונו ייפסל.

האם אפשר לבטל פסילה מנהלית?

כן. יש לפנות לבית המשפט לתעבורה ולהגיש "בקשה לביטול פסילה מנהלית." למרות שיש מקום לדון בשאלת הראיות כאשר מערערים על פסילה מנהלית, הרי שהשאלה העיקרית שעימה מתמודד בית המשפט היא האם יש סכנה לציבור בכך שלנהג יוחזר הרישיון שלו עד שבית המשפט ידון בעניינו לגבי העבירה שהוא עבר.

פרמטרים שבהם עשוי להתחשב בית המשפט הם:

  • גיליון הרשעות קודמות: נהג שזו לו עבירה ראשונה מהווה פחות סכנה מנהג מועד שיש לו הרבה האשמות קודמות.
  • נסיבות מקלות: סיבות נקודתיות שבגללן נעברה העבירה ושאין סיכוי שיתרחשו שוב.
  • שאלות פרנסה: מי שפרנסתו מבוססת על נהיגה ייתכן ויזכה ברחמי בית המשפט. עם זאת, ייתכן ובית המשפט דווקא יסבור שהוא עלול לסכן נוסעים או נהגים אחרים על הכביש ולכן יש להותיר את הפסילה על כנה.
  • נסיבות אישיות: מצבו האישי של הנהג יכול להצדיק ביטול של הפסילה כיוון שהיא פוגעת בו או בקרובים אליו באופן בלתי מידתי.

מדובר בכל אופן בהליך שבו המהירות היא בעלת חשיבות עליונה בגלל תקופת הפסילה והמיידיות שלה. החשיבות של עורך דין תעבורה היא גדולה כיוון שהוא לא רק מכיר את החוק ואת ההליכים אלא גם יודע כיצד לנצל את הזמן באופן מיטבי.

האם אפשר לקצר פסילה מנהלית?

כן. בית המשפט יכול להחליט שלא לבטל את הפסילה אלא רק לקצר את התקופה בגלל נסיבות אישיות או בגלל נסיבות המקרה שאינן מספיקות לביטול הפסילה אבל מצדיקות קיצור שלה.

האם פסילה מנהלית יכולה לבוא עם עוד עונשים?

הפסילה איננה תחליף לעונשים אחרים. היא מהווה למעשה כלי בידה של המשטרה להוריד מהכביש נהגים שלדעתה הם מסוכנים. על העבירה שבה מואשם הנהג יוגש גם כתב אישום וממילא ייתכן והנהג גם ייענש על העבירה מעבר לפסילה עצמה.

פסילה מנהלית היא כלי שמטרתו לסייע למשטרה להיאבק בעברייני תנועה. עם זאת, האופי שלה – היעדר הליך שיפוטי שמאפשר לנהג להתגונן בפניה – מחייב התמודדות מיוחדת ולא קלה. נותר לקוות שהשימוש בכלי הזה אכן יישמר לעברייני תנועה ושהוא לא יהווה פגיעה מוגזמת בפרנסתו של אדם ובחופש התנועה שלו.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה ביטול פסילה מנהלית, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

אחד מהעונשים למי שעובר עבירת תנועה הוא שלילת רישיון הנהיגה. במקרים מסוימים הרישיון של נהג שעבר עבירה ייפסל לתקופה קצובה

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה