נסיעה נגד כיוון התנועה

נסיעה נגד כיוון התנועה מה העונש

נסיעה בנתיב הנגדי או נסיעה נגד כיוון התנועה היא מסוכנת מאוד, ועלולה להעמיד את חיי הנהג בסכנה, כמו גם את חייהם של נהגים אחרים בכביש, של נוסעים ברכבים, ושל הולכי רגל. חוקי התנועה קיימים במטרה להסדיר את המרחב הציבורי, את הכבישים, המדרכות והצמתים השונים.
כאשר הולכי רגל ונהגים מתנהלים בכביש, הם מסתמכים במידה רבה על כך שכל האנשים סביבם גם הם מכבדים את כללי התעבורה ואת חוקי התנועה. כך למשל, הולכי רגל יכולים לחצות את הכביש בכיכר, כי הם יודעים שהמכונית המתקרבת תעצור. כך הולכי רגל חוצים את הכביש ברמזור ירוק, כי הם מסתמכים על כך שהמכוניות יעצרו ברמזור האדום שלהן.

לכן, כאשר נהגים מסוימים לא מכבדים את חוקי התנועה, ומתנהלים בצורה שונה – יש בכך פגיעה רבה בהסתמכות הטבעית של שאר האנשים בסביבה, והדבר מוביל לחוסר סדר – וזה עלול לגרום גם לסכנות ולפציעות או אבדות קשות.
נסיעה בכביש חד סטרי בכיוון הפוך לכיוון המותר באותו כביש היא עבירה חמורה ומסוכנת, שעלולה לגרור אחריה עונש. יחד עם זאת, על ידי עורך דין תעבורה ניתן להגיע לתוצאה הטובה ביותר, כאשר ייתכן שיתבטלו חלק מהנקודות, וייתכן שאף יבוטל הדוח.

סעיף האיסור על נסיעה נגד כיוון התנועה

תקנות התעבורה שהותקנו בשנת 1961, קובעות את האיסורים השונים בתחום התעבורה, כלי הרכב ורישיונות. תקנות התעבורה קובעות גם מה הן סמכויות שוטרי התנועה ובעלי התפקידים השונים שאמונים על תחום האכיפה של חוקי התנועה.
עבירת נסיעה נגד כיוון התנועה בכביש חד סטרי בכיוון הפוך לכיוון המותר באותו כביש נקבעה בתקנה מספר 37 לתקנות התעבורה, בסעיף ששמו "כיוון התנועה בכביש חד סטרי". תקנה זו הותקנה בשנת 1970, וקובעת כי "לא ינהג אדם רכב בכל קטע של כביש חד-סטרי בכיוון הפוך לכיוון המותר באותו כביש".

נפרוט את נוסח הסעיף למרכיבים השונים. האיסור הוא על כך ש"לא ינהג אדם רכב". כלומר, האיסור הוא על כלי רכב. פרשנות מקובלת למונח "כלי רכב" היא רכב ממונע. ולכן, לא בטוח שהאיסור על נסיעה נגד כיוון התנועה נסיעה בנתיב נגדי כפי שהוא מופיע בסעיף 37 לתקנות התעבורה, חל גם על אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים.

האיסור הוא על "כל קטע של כביש חד סטרי", כלומר, אפילו אם נוסעים מטרים בודדים על כביש חד סטרי בכיוון הפוך לכיוון המותר באותו כביש, הדבר אסור בהחלט. ניתן לדעת מה הוא כיוון התנועה, לפי התמרורים המוצבים בכל צומת לאורך כביש חד סטרי.

מהו העונש על נסיעה נגד כיוון התנועה?

כאמור, נסיעה נגד כיוון התנועה נסיעה בנתיב נגדי מהווה עבירה. העונש על עבירת נסיעה נגד כיוון התנועה הוא דוח על סך 500 שקלים, בנוסף על 6 נקודות. מדובר בעונש לא קל בכלל, שכן נקודות שמצטברות עלולות להביא לתוצאה של שלילת רישיון במקרה הרע, או לכך שהנהג יצטרך לעבור קורסים שונים מטעם משרד הרישוי במקרה הטוב.

מה ניתן לעשות במידה וקיבלת דו"ח על נסיעה נגד כיוון התנועה?

כאשר נהג מקבל דוח על נסיעה בנתיב הנגדי, עומדות בפניו כמה אופציות. ראשית, הנהג יכול לשלם את הדוח, ובכך הוא למעשה מודה באשמת ביצוע העבירה, ומקבל את העונש, שהוא למעשה תשלום סך הקנס הכספי, וקבלת הנקודות ממשרד הרישוי. אפשרות נוספת היא להגיש בקשה לביטול הדוח. ייתכן שלאותו נהג יש עילה טובה כנגד קבלת הדוח, וייתכן שהבקשה תתקבל.

האופציות שיש לנהג שקיבל דו"ח על נסיעה נגד כיוון התנועה

אפשרות אחרת שיש לנהג שקיבל דוח על עבירת נסיעה נגד כיוון התנועה היא להגיש בקשה להישפט. דוח תנועה הוא למעשה מקביל לכתב אישום, כאשר הוא מפרט את העבירה שנעברה ואת הנסיבות שבהן היא בוצעה. עצם התשלום של הקנס מהווה מעין הודאה באשמה, כאשר הנהג מקבל על עצמו את הדין ואת מה שנקבע על ידי השוטר או גורם האכיפה שרשם לו את הדוח.

לכן, אם הנהג מחליט שלא לקבל את העונש ו"להודות באשמה", תמיד עומדת בפניו האופציה לבקש להישפט על דוח הנסיעה שקיבל. המשפט ייערך בפני שופט, בבית המשפט, בצורה רשמית ומסודרת. מומלץ מאוד לפנות לעורך דין בשלב כזה, בשביל להתייעץ איתו מלכתחילה האם כדאי להישפט על הדוח, או שנסיבות המקרה מובילות למסקנה שעדיף לשלם את הדוח.

האם כדאי להישפט על דו"ח בגין נסיעה נגד כיוון התנועה?

השאלה הזו תלויה בנהג ובבחירתו האישית. ייתכן שנהגים מסוימים יכירו בכך שביצעו נסיעה בנתיב הנגדי בניגוד לחוק, וישלימו עם רוע הגזירה. ייתכן גם שנהגים מסוימים חושבים שהדוח לא מגיע להם, אך הם לא רוצים להתעסק ולהסתבך עם הפרוצדורה של משפט.

עם זאת, ישנם נהגים שיבחרו להישפט על דוח בגין נסיעה נגד כיוון התנועה נסיעה בנתיב נגדי, כי הם חושבים שנעשה להם עוול. אכן, פעמים רבות ישנם כוחות אכיפה שמתנהלים שלא בסמכות שניתנה להם, ולכן הדוחות שהם מחלקים לא יהיו תקפים, שכן הם נעשו בחוסר סמכות.

לכן, האפשרות להישפט תמיד נמצאת. חשוב להתייעץ עם עורך דין תעבורה 24/7 כדי להבין האם המשפט יכול לתרום או לשפר את המצב בצורה כלשהי. עורך דין תעבורה המתמחה בתחום, יוכל להבין את הסיפור ואת התמונה הרחבה, ולהעלות טיעונים משפטיים חזקים שאדם מן השורה לא בהכרח יידע להניח עליהם את האצבע. לכן, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לפנות לעורך דין מומחה בתחום ובעל ניסיון.
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני וליווי משפטי מקצועי לכל אורך הדרך בכל הקשור לענייני תעבורה, צרו עמנו קשר.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה סירוב לבדיקת ינשוף, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

נסיעה בנתיב הנגדי או נסיעה נגד כיוון התנועה היא מסוכנת מאוד, ועלולה להעמיד את חיי הנהג בסכנה, כמו גם את חייהם של נהגים אחרים בכביש, של נוסעים ברכבים, ושל הולכי רגל

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה