שימוש בטלפון בזמן נהיגה

נהיגה תוך כדי דיבור בטלפון נייד האם מותר

אנו חיים בעידן שבו חידושים ועדכונים רבים ושוטפים. הטלפון הנייד, שפרץ לחיינו לפני למעלה משני עשורים, הוא היום פריט חובה בכל כיס או תיק. רבים מאתנו מתקשים לנהל את חייהם בלעדיו; אם פעם היינו נעזרים בו לשם שמירה על קשר ועבודה, הרי שהיום ממלא הטלפון הנייד שורת פונקציות ארוכה ונדמה שכבר קשה לנהל את חיינו בלעדיו. הטלפון הנייד הפך אותנו לזמינים כמעט-תמיד, מעודכנים ברגע ו… אפשר להודות שחלקנו גם "מכורים". אנחנו משתמשים בו בכל מקום ובכל זמן, אפילו במכונית: לא פעם מתקבלת שיחה תוך כדי נהיגה, אנו "חייבים" לשלוח סמס דחוף או רוצים להתעדכן בשלום אחד מבני המשפחה.

שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה גורם להסחת דעת וחוסר ריכוז, ומעלה את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. על פי מחקרים בארה"ב, אם משתמשים בטלפון הנייד בזמן נהיגה, הסיכון לתאונת דרכים גדל עד פי שלוש כמעט. הנתונים בישראל (על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) מראים כי הטלפון הנייד הוא אחד הגורמים הנפוצים להסחת דעת מסוכנת בעת נהיגה. ובכן, מה אומרות תקנות התעבורה באשר לשימוש במכשיר הסלולרי בנהיגה?

שימוש בטלפון בזמן נהיגה – מה אומר החוק?

על פי תקנות התעבורה (28(א) ו-28(ב)), כאשר הרכב נמצא בתנועה, הנהג מחויב:

  1. (א) לאחוז את ההגה (או הכידון) בידיו, ולהסיר ממנו יד אחת לצרכי נהיגה – לשם הפעלת הרכב או קיום כללי התנועה (למשל, שימוש במוט ההילוכים או בידית האיתות).
  2. (ב) לנהג מותר להשתמש בטלפון רק בעזרת מיקרופון או מכשיר דיבורית המותקן ברכב.

אם כן, הנהג אינו רשאי להחזיק טלפון ועליו להשתמש בו ברכב באמצעות דיבורית קבועה בלבד. הדברים אמורים הן לגבי דיבור בטלפון, והן לגבי שימוש במשיבון, שליחת הודעות טקסט וכו'. כדאי לשים לב שעל פי הפסיקה, אפילו אחיזת הטלפון לרגע, על מנת להתקין אותו בתוך מכשיר הדיבורית, היא אסורה. בית המשפט לתעבורה הרשיע אדם שהחזיק מכשיר נייד על מנת לחברו לדיבורית, למרות שלא דיבר בעת הנהיגה.

האם מותר להשתמש באוזניות או ברמקול הפנימי של הנייד לשם דיבור בזמן הנהיגה?

שימוש בטלפון הנייד באמצעות אזניות מותר חלקית, כלומר – מותר שימוש באוזניה אחת ויחידה. ומה באשר לאפשרות להשתמש בטלפון באמצעות הרמקול הפנימי המותקן במכשיר? על פי פסיקה של בית המשפט המחוזי בחיפה (כב' השופט פינקלשטיין), זוהי עדיין עבירה, גם אם שתי ידי הנהג מונחות על ההגה, והשימוש בטלפון מותר באמצעות מיקרופון המותקן ברכב בלבד.

האם מכשיר קשר נחשב כטלפון נייד?

בתקנה אין מצוין במפורש מה באשר לשימוש במכשיר קשר. על פי התקנה 28(א), מובן כי שימוש במכשיר קשר ללא דיבורית, שלשמו יש להסיר את אחת מהידיים מן ההגה, הוא אסור ונחשב כעבירה. עם זאת, תקנה 28(ב) מסדירה רק את עניין השימוש בטלפון נייד בעת נהיגה, ואינה מציינת שימוש במכשיר קשר. כב' השופט מודריק, שנדרש לעניין, קבע כי לו ביקש המחוקק לאסור גם על שימוש במכשיר קשר, יכול היה לציין זאת בפירוש ובמפורט. כמו כן, טען כב' השופט כי השימוש במכשיר קשר הוא לצורך העברת מסרים קצרים ומיידיים (למשל, הקריאה השגורה בפיהם של נהגי מוניות – "מי פנוי בגימל?"), ולא לצורך ניהול שיחות ארוכות.

עבירות שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

שימוש בטלפון או עבירה אחרת שמסיחה את דעת הנהג תוך כדי נהיגה מגדילים את הסבירות לתאונות דרכים. לפיכך, משטרת ישראל נלחמת בעבירה זו באופן פעיל, ומקצה משאבים ניכרים למאמצי האכיפה שלה.

שימוש בטלפון בעת שהרכב נע שלא באמצעות דיבורית

נהגת ברכב הנ"ל ובעת שהרכב היה בתנועה אחזת או השתמשת בטלפון נייד שלא באמצעות דיבורית בניגוד לתקנה 28(ב)(1)(א) לתקנות התעבורה.
* לא ירשם דו"ח בגין שימוש בטלפון בשל נגיעה רגעית בנייד, לצורך קבלת שיחה או ניתוק שיחה, ובתנאי שהנייד מונח במתקן המונע את נפילתו.
* מובהר בזאת כי השימוש בדיבורית בתנועה מותר רק כשנעשה שימוש קולי ולא ידני.
* למקרים בהם על הצג מופיע תוכן כגון רשת חברתית, חדשות, סרטון או כל תוכן דומה אחר, יש לאכוף על פי תקנה 21(ג) ס"ס 2429 נהיגה בחוסר זהירות

ס' סעיף קנס ניקוד
7140 1000 ש"ח 8 נקודות

שליחה או קריאת מסרון

נהגת ברכב הנ"ל ובעת שהרכב היה בתנועה שלחת או קראת מסרון, שליחה או קריאת מסרון, בניגוד לתקנה 28(ב) (1)(ב) לתקנות התעבורה.
* אסור לשלוח או לקרוא מסרון בכל מקרה – בין אם הנייד מונח בהתקן כלשהו ובין אם לא.
* למקרים בהם על הצג מופיע תוכן כגון רשת חברתית, חדשות, סרטון או כל תוכן דומה אחר, יש לאכוף על פי תקנה 21(ג) ס"ס 2429 נהיגה בחוסר זהירות.

ס' סעיף קנס ניקוד
7141 1000 ש"ח 8 נקודות

מורה לנהיגה שימוש בטלפון

הורית נהיגה ברכב הנ"ל ובשעת הוראת הנהיגה השתמשת בטלפון שלא באמצעות דיבורית, בניגוד לסעיף 16(ב) לפקודת התעבורה.
* יש לאכוף סעיף זה גם שהרכב בעצירה.
* יש לציין פרטי התלמיד: שמו ומספר ת.ז.

ס' סעיף קנס ניקוד
7139 הזמנה לדין משפט תעבורה 8 נקודות

לסיכום על שימוש בטלפון בזמן נהיגה

שימוש במכשיר הנייד בזמן הנהיגה הוא עבירה נפוצה בקרב נהגי ארצנו, ורבים "חוטאים" בה. נהיגה תוך דיבור בנייד נחשבת לעבירת תנועה, וניתנים עליה ברירת קנס ונקודות. אם קבלתם ברירת קנס אך אתם בטוחים שלא בצעתם עבירה, ניתן להגיש בקשה להישפט. במקרה כזה כדאי לשקול פנייה לעורך דין תעבורה מטעמכם.
נסיעה טובה ובטוחה בדרכים!

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה שימוש בטלפון בזמן נהיגה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

אנו חיים בעידן שבו חידושים ועדכונים רבים ושוטפים. הטלפון הנייד, שפרץ לחיינו לפני למעלה משני עשורים, הוא היום פריט חובה בכל כיס או תיק

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה