נהיגה שלא בימין הדרך

נהיגה שלא בימין הדרך

במשך שנים רבות, ישנה מוסכמה שלפיה בזמן מעבר בכל דרך, כל אחד נצמד לימין הדרך. בצורה כזו, אנשים או רכבים שמתקדמים בקצב מהיר יותר, יוכלו לעקוף משמאל את מי שלפניהם, ואנשים או רכבים שמגיעים מהכיוון הנגדי גם הם ייצמדו לימין שלהם – וכך יישמר הסדר בדרכים ובכבישים.

בגלל הציפייה הטבעית של נהגים שונים ושל הולכי רגל, לכך ששאר המשתמשים בדרך ייצמדו לימין – נהיגה שלא בימין הדרך היא פעולה מסוכנת, שעלולה לגרום לפציעות ולתאונות דרכים. כאשר רכב מסוים לא נצמד לימין הדרך, ומגיע רכב לפניו – שני הרכבים עלולים להתנגש זה בזה. השמירה על ימין הדרך גורמת לוודאות בכבישים, וליכולת של כל נהג או הולך רגל לתכנן את המסלול שלו ולהתרכז בנהיגה.

כאשר נהג לא מקפיד על כללים אלה, הוא עלול לקבל דוח נהיגה שלא בימין הדרך משוטר או מגורם אכיפה מוסמך אחר. ענישה על נהיגה שלא בימין הדרך כוללת קנס כספי ונקודות, ולכן מומלץ מאוד להימנע מלעבור על עבירה זו, ואפילו בטעות.

החובה לנהוג בימין הדרך – סעיפי חוק

תקנות התעבורה קובעות בתקנה 35 את העובדה שהתנועה היא בצד ימין. לפי התקנה, "נוהג רכב ישתמש ככל האפשר בצדו הימני הקיצוני של הכביש, אף בכביש חד-סטרי, או בצדו הימני הקיצוני של הנתיב המיועד לאותו סוג רכב, הכל בכפוף להוראות חלק זה".

תקנות התעבורה סמל סעיף נקודות חובה קנס כספי
תקנה 35 5457 6 נקודות תעבורה 250 ₪

כלומר, בתקנה זו, נקבע הכלל הבסיסי ביותר שלפיו נהגים צריכים להיצמד ככל הניתן לימין הדרך. כאשר מדובר בכביש דו סטרי, כמובן שהכלל הוא ברור – שכן אם לא שומרים על ימין הדרך, עלולה להיות התנגשות בין שתי מכוניות שמגיעות מכיוונים הפוכים. ואולם, לפי התקנה, גם בכביש חד סטרי נהגים חייבים לשמור על הימין.

תקנה 46 קובעת כיצד נהגים צריכים להתנהג כאשר הם נפגשים בדרך צרה או תלולה, וקובעת כי "שני כלי רכב הבאים מכיוונים נגדיים בכביש שאינו רחב במידה מספקת למעבר חפשי של שניהם, יפחיתו הנוהגים ברכב את מהירות נסיעתם ויימינו את רכבם ככל האפשר לשפת הכביש ולפי הצורך אף מעבר לשפת הכביש, עד כדי בטחון מפני התנגשות".

תקנות התעבורה סמל סעיף נקודות חובה קנס כספי
תקנה 46(א) 3538 6 נקודות חובה 250 ₪

אם כן, ישנן כמה תקנות המסדירות את החובה לנהוג בימין הדרך. כאמור, החשיבות בשמירה על ימין הדרך היא באחידות – כאשר כל הנהגים מכירים את הכלל ונצמדים לימין, הסדר הציבורי נשמר, והסיכון לתאונות בגין התנגשות יורד משמעותית.

מהי הענישה על נהיגה שלא בימין הדרך?

אכיפה בעולם דיני התעבורה נעשית בעיקר על ידי קנסות, כאשר קנס נהיגה שלא בימין הדרך הוא על סך 250 שקלים. במסגרת ענישה על נהיגה שלא בימין הדרך ובנוסף על קנס נהיגה שלא בימין הדרך, נהג שביצע נהיגה שלא בימין הדרך יקבל גם 6 נקודות.

משמעות הדבר היא שכאשר נצברות עוד ועוד נקודות, בשלב מסוים אותו נהג יידרש להשלים קורסים שונים מטעם משרד הרישוי, בנושאי ריענון נהיגה וכדומה, וייתכן שלאחר צבירה של סך נקודות מסוים אף עלולים לשלול לו את רישיון הנהיגה.

פעולות שהנהג רשאי לבצע לצורך התמודדות עם הדו"ח שקיבל בגין נהיגה שלא בימין הדרך

כאשר מקבלים קנס נהיגה שלא בימין הדרך, ישנן כמה אפשרויות פעולה.

ראשית, הנהג יכול לפנות אל עורך דין תעבורה מומלץ על מנת לקבל ייעוץ על נסיבות המקרה ונסיבות מתן דוח נהיגה שלא בימין הדרך. לעיתים, דוחות ועונשים כאלה ניתנים בצורה שאינה חוקית, או בנסיבות שלא הצדיקו זאת – וכאן עורך דין תעבורה יוכל להיכנס לתמונה, ולטעון כנגד הדוח שקיבלתם, אם אכן יש צדק בדבר.

שנית, הנהג שקיבל את הקנס יכול להחליט לשלם אותו, אם הוא לא מעוניין להתעסק בבירוקרטיה, או אם הוא חושב שמגיעה לו ענישה על נהיגה שלא בימין הדרך והוא מעוניין לשלם את הקנס. כמובן, שאם הסיבה לכך שהנהג מחליט לשלם את הקנס, היא רצון לחסוך זמן והתעסקות בבירוקרטיה – ניתן לפנות לעורך דין לענייני תעבורה, שיטפל בהליך בצורה יעילה.

האם חשוב לקבל ייצוג משפטי מעורך דין תעבורה בתיקי נהיגה שלא בימין הדרך?

מכיוון שכאמור, על נהיגה שלא בימין הדרך ניתן לקבל דוח, שיכול לכלול גם קנס וגם נקודות, הרי שהעונש עלול להיות חמור, וההשלכות כבדות. לכן, כאשר נהג מקבל דוח נהיגה שלא בימין הדרך, כדאי מאוד לפנות אל עורך דין תעבורה מומלץ לקבלת ייצוג משפטי.
על ידי ייצוג משפטי מקצועי של עורך דין בעל ניסיון בתחום, ניתן להיות בטוחים שתושג התוצאה הטובה ביותר בהתאם לנסיבות העניין. למידע נוסף ולקבלת סיוע משפטי, פנו אלינו.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה סירוב לבדיקת ינשוף, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

במשך שנים רבות, ישנה מוסכמה שלפיה בזמן מעבר בכל דרך, כל אחד נצמד לימין הדרך. בצורה כזו, אנשים או רכבים שמתקדמים בקצב מהיר יותר, יוכלו לעקוף משמאל את מי שלפניהם, ואנשים או רכבים שמגיעים מהכיוון הנגדי גם הם ייצמדו לימין שלהם – וכך יישמר הסדר בדרכים ובכבישים

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה