מה צריך לדעת נהג חדש או נהג צעיר

מה צריך לדעת נהג חדש או נהג צעיר

ב- 21 במרס 2012 אישרה הכנסת הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 104) הקובעת הסדר חדש בנושא רישיון נהיגה ל"נהג חדש". הסיבות לכך נעוצות בעיקר בשל גילם הצעיר, ביטחונם העצמי המופרז , חוסר ניסיונם בנהיגה וכושרם הנמוך של "הנהג החדש" בהערכת סכנות בדרך.

התיקון הנ"ל קובע כי הגיל המינימאלי להוצאת רישיון נהיגה יוקדם ב- 3 חודשים (ל-16 ו-9 חודשים), והתקופה המחייבת נהיגה עם מלווה תוארך לחצי שנה . כמו כן חובה של נהג צעיר עד גיל 24, לנהוג 3 חודשים ראשונים בליווי מלא ו-3 חודשים לאחר מכן בליווי בשעות הלילה, המלווה יקבל ערכת הדרכה אשר תוכל לסייע לו במהלך הליווי של הנהג החדש/צעיר.

בנוסף, נקבע כי נהג חדש אשר יורשע בעבירה חמורה, תוארך תקופת היותו נהג חדש בשנתיים נוספות, ובתנאי שיעמוד במבחנים ובבדיקות כפי שיקבע שר התחבורה בתקנות.

מיהו נהג חדש/ צעיר?

"נהג חדש" מוגדר כנהג המחזיק ברישיון בתוקף בשנתיים הראשונות לאחר קבלת רישיון הנהיגה.

"נהג צעיר" מוגדר כנהג שטרם מלאו לו 24 שנים.

במהלך התקופה שבה נהג הינו "נהג חדש" ו" נהג וצעיר", חלות עליו תקנות מיוחדות. והבולטות ביותר הינן: החובה לתלות שלט "נהג חדש" על השמשה האחורית, חובת נוכחות של נהג מלווה והגבלה על מספר הנוסעים שבאפשרותו להסיע.

חובת מלווה:

כל נהג צעיר שגילו מתחת לגיל 24 חייב לנהוג עם נהג מלווה במשך שישה חודשים. בשלושת החודשים הראשונים יתבצע הליווי ביום ובלילה, (ליווי מלא) ובשלושת החודשים האחרונים תחול חובת הליווי בלילה בלבד .משך הליווי יעמוד על 50 שעות לפחות מהם 20 שעות נהיגה בדרך עירונית, 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו- 15 שעות נהיגה בלילה. הליווי בשעות הלילה יתבצע בין השעות 21:00 בלילה עד 06:00 בבוקר למחרת . על פי תקנות התעבורה, בתום תקופה של "נהג חדש" יחודש רישיון הנהיגה ל- 5 שנים ועל הנהג לעבור קורס רענון.

מיהו מלווה? מי שמלאו לו 24 שנים, או מי שבידו רישיון להוראת נהיגה, אף אם טרם מלאו לו 24 שנים ובידו רישיון נהיגה תקף לאותו סוג רכב חמש שנים לפחות, וכן מי שמלאו לו 30 שנים, אשר בידו רישיון נהיגה, כאמור, שלוש שנים לפחות.

הגבלת מספר נוסעים לנהג חדש

נהג צעיר שגילו מתחת לגיל 24 חייב לנהוג עם מלווה במשך שישה חודשים. בתקופה זו הוא יכול להסיע מספר נוסעים ללא הגבלה.
בתום שישה חודשים (תקופת מלווה ( ובמשך שנתיים מיום קבלת הרישיון או עד הגיעו לגיל 21, הוא יכול להסיע עד שני נוסעים, אלא אם נוסע איתו מלווה.
נהג חדש מעל גיל 21 – לא חלה עליו הגבלה של מספר נוסעים.

עבירות תנועה

החוק מחמיר מאוד עם נהגים חדשים ונדרשת הקפדה יתרה על חוקי התנועה והימנעות מביצוע עבירות המנויות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה. במידה ונהג חדש יורשע בעבירות המנויות בתוספת השלישית יחויב בבחינה עיונית. במידה וביהמ"ש יטיל עליו עונש פסילה מלהחזיק רשיון נהיגה לתקופה של שלושה חודשים או יותר הוא יחויב בנוסף בבחינה מעשית. במידה ונהג חדש יורשע בעבירת שכרות, סמים או בעבירה שגרמה לתאונת דרכים בה נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש יישלח להמכון הרפואי לבטיחות בדרכים לצורך בדיקה. במידה ונהג חדש יורשע בעבירות תנועה חמורות המופיעות כאמור בתוספת השלישית, ישובו לחול עליו לשנתיים נוספות "נהג חדש" עם כל המשתמע מכך.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה שלילת רישיון לנהג חדש, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

ב- 21 במרס 2012 אישרה הכנסת הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 104) הקובעת הסדר חדש בנושא רישיון נהיגה ל"נהג חדש". הסיבות לכך נעוצות בעיקר בשל גילם הצעיר

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה