ביטול וערעור על דוחות תנועה

ערעור על דוחות תנועה וביטול עבירות
קיבלתם דוח תנועה? קודם כל תנשמו עמוק. לצערנו, רבים המקרים בהם אנשים מבצעים עבירות תנועה, בין אם מדובר בחוסר אחריות מובחן ובין אם מדובר בהיסח דעת וטעות אנוש, אך בה בעת ישנם מקרים בהם קיימים הסברים לגיטימיים שניתן בעזרתם להזדכות מהדוח, ולא לשלמו – או לחילופין לא לשלם את סכומו המלא.
במאמר שלפניכם, תוכלו להיחשף אל המקרים בהם סביר לערער על דוח תנועה ואל המקרים בהם לא כדאי לנסות אפילו. בנוסף, תבינו במה כרוך תהליך הערעור ומה נדרש מכם על מנת לבצעו.
נקודת ההנחה אפוא, היא כי קיימים מצבים בהם דוח התנועה שקיבלתם איננו בהכרח סוף פסוק: יכול להיות שאינכם אשמים או שיש לכם טיעונים שיזכו אתכם. במצבים בהם אתם מרגישים לא בנוח עם הדוח שקיבלתם ויש לכם מה לומר בנושא, כדאי לחשוב על האפשרות לערער.
להלן מספר מקרים בהם סביר להגיש ערעור ואף לזכות בביטול הדוח:
  • צורך רפואי או פיקוח נפש: אם עבירת התנועה שביצעתם ובגינה קיבלתם דוח נבעה בגלל מצב של סכנת חיים או צורך בקבלת טיפול רפואי דחוף, ייתכן והעבירה תתקבל בגלל הטיעון המוצדק. למשל: נסיעה במהירות מופרזת בכדי להסיע אישה בצירים אל בית החולים.
  • התיישנות: ייתכן וקיבלתם דוח על אף שחלה על העבירה תקופת התיישנות, המשתנה מעבירה לעבירה באורכה. חשוב אפוא לברר, היות ובמידה והדוח שקיבלתם מבוסס למשל על צילום שלא נשלח אליכם בתוך ארבעה חודשים, חלה על העבירה טענת ההתיישנות.
  • התנהלות השוטר: אם אתם חשים כי הדוח שניתן לכם נובע משיקולים פסולים והינו חסר הצדקה, או לחילופין שההודעה בדבר הקנס נעשתה שלא לפי מדיניות תקינה של המשטרה, בהחלט ייתכן כי נעשתה טעות או אנוש או אף התנהלות לא תקינה ומקצועית מצד השוטר, שתזכה אתכם מהדוח.
  • חומרת העבירה והיסטוריית הנהג: אם מדובר בעבירת תנועה קלה ו/או בנהג שזוהי עבירתו הראשונה, יכול להיות שתוכלו לקבל היתר חד פעמי ולא לשלם את הסכום.
יחד עם זאת, חשוב לדעת כי ישנם מצבים מורכבים בהם כמעט חסר טעם להגיש ערעור, היות והסיכוי שהוא יבוטל איננו סביר.
להלן מספר דוגמאות: 
  • במצבים בהם אין עדים נוספים, והטיעון שלכם עומד מול זה של השוטר, ייתכן בהחלט כי מילתו של השוטר היא שתאומץ על ידי בית המשפט.
  • מצבים בהם חומרת העבירה גבוהה מאוד, ואין טיעונים מוצדקים לביצועה, או למשל מצבים בהם סיבת העבירה היא נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול אך לא ניתן להוכיח בוודאות כי הנהג אכן צרך את החומרים במהלך הנהיגה עצמה.
  • במידה ומדובר בעבירה שמצטרפת על סל עבירות נוספות שכבר ביצעתם ואל הנקודות שצברתם, הסיכוי שהדו״ח יבוטל קטן משמעותית.
  • מצבים בהם העבירה גרמה נזק משמעותי לסביבה או לאדם.
בנוסף, כדאי לדעת כי ישנם מצבים בהם מעבר לכך שככל הנראה הערעור לא יביא לביטול הדו״ח, הוא למעשה עשוי להחמיר את העונש. לכן, לעתים מומלץ לספוג את הקנס ולא לערער.
למשל:
  • אם סיבת הערעור איננה מוצדקת, ייתכן כי בשל העומס עימו מתמודדים בתי המשפט לתעבורה תתבצע מדיניות של החמרת העונש.
  • אם אין עדים שיכולים לעזור לכם להוכיח את חפותכם, ייתכן ובסופו של דבר במשפט הקנס שיוטל עליכם יהיה יותר גבוה.
מעבר לכך, חשוב לזכור שמשפט כמו משפט, הינו הליך שדורש משאבים כלכליים, סבלנות וזמן. מומלץ אפוא להצטייד בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה, על מנת להגיע למשפט מוכנים ככל הניתן. יחד עם זאת, בין אם בחרתם להצטייד בעורך דין ובין אם לא, כדאי לדעת מה הם השלבים העומדים בפניכם.

תהליך הגשת ערעור לביטול דוח תנועה

  1. שלב א׳: מרגע קבלת הדוח, עומד לפניכם פרק זמן שבמהלכו אתם נדרשים לשלם את הסכום הכספי. בעצם התשלום, נושאים למעשה בעונש ומודים בכך שבוצעה עבירה. יחד עם זאת, אם אינכם רוצים להודות באשמה, תוכלו להגיש ערעור.
  2. שלב ב׳: ההתכוננות למשפט הינה בהתאם לחומרת העבירה והעבר שלכם כנהגים. על הכף עומדים רישיונכם, קנס כספי גדול יותר, נקודות ואולי מאסר במקרים קיצוניים. לכן, כדאי בשלב זה לחפש עו״ד מנוסה שמתמחה בדיני תעבורה, שיוכל לסייע לכם לצאת זכאים במשפט. חשוב לזכור כי משפטים בענייני עבירות הינם משפטים פליליים לכל דבר, ועל כן עו״ד תעבורה שמכיר את המערכת, סדרי הדין והחוקים יוכל לזהות טיעונים וגורמים שישחקו לטובתכם.
  3. שלב ג׳: הגשת בקשה לערעור. את הבקשה יש להגיש בכתב תוך 30 יום ממועד קבלת הדו״ח. בצירוף אליה, יש להוסיף את כל הנימוקים והטיעונים שתומכים בטענת חפותכם. את הבקשה ניתן לשלוח בדואר רשום למרכז פניות הנהגים הארצי, או בדואר באמצעות טופס הפנייה למוקד פניות הנהגים. חשוב לדעת, שאם בקשתם לערעור אינה מאושרת לא תבוטל ריבית הפיגורים, ולכן נדגיש שוב כי כדאי להכין היטב את הטיעונים וההסברים שלכם בליווי עו״ד.
  4. שלב ד׳: במידה ובקשת הערעור לא אושרה ואינכם מוכנים לוותר, תוכלו להגיש בקשה להישפט תוך 30 יום מרגע קבלתכם את התשובה, על ידי הספח שמצורף להודעה.
  5. שלב ה׳: במידה ואתם מצוידים בעורך דין מנוסה ואמין, שלב זה כולל אך ורק התכוננות למשפט והכנת טיעונים, בעיקר תחת ההנחיות שייתן לכם עורך הדין.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה ביטול וערעור על דוחות תנועה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

קיבלתם דו״ח תנועה? קודם כל תנשמו עמוק. לצערנו, רבים המקרים בהם אנשים מבצעים עבירות תנועה, בין אם מדובר בחוסר אחריות מובחן ובין אם מדובר בהיסח דעת וטעות אנוש

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה