אי מתן זכות קדימה

אי מתן זכות קדימה או עצירה

אי מתן זכות קדימה נחשבת לאחת מעבירות התעבורה הנפוצות בישראל. הפרה זו מתרחשת כאשר נהגים מתרשלים מעצירה בכניסה לצמתים או בהתמזגות לכבישים, כפי שנדרש כדי למנוע שיבושים בזרימת התנועה. ההשלכות להפרה זו עשויות להיות חמורות למדי, לרבות אפשרות שלילת רישיון הנהיגה מנהלית. לכן, חיוני להכיר את ההיבטים המרכזיים של אי מתן זכות קדימה.

מהי עבירת אי מתן זכות קדימה?

תקנה 64(ג) לתקנות התעבורה, אי מתן זכות קדימה מוגדרת כך: "כאשר נהג מתקרב לצומת או לנקודת מיזוג שבה תמרור מציין כי יש לתת זכות קדימה לתנועה. המגיעים מכיוון אחר, עליהם להאט את מהירותם ובמידת הצורך לעצור לחלוטין כדי לאפשר לרכבים מהכיוון השני להתקדם אל או דרך הצומת או נקודת המיזוג".

במילים פשוטות יותר, אם נהג נתקל בראות מוגבלת או מתקרב לאזורים עם עומסי תנועה כבדים, כמו צמתים או מיזוג כבישים, הוא מחויב על פי חוק להאט את רכבו כדי להבטיח שלכלי רכב מכיוונים אחרים תהיה זכות קדימה. כדי להתמודד עם הסיכון המוגבר הכרוך באי מתן זכות קדימה, במיוחד בצמתים עמוסים, הגבירה רשויות אכיפת החוק את מאמציה, ובתי המשפט החמירו בעונשיהם, במיוחד במקרים בהם נגרם נזק להולכי רגל.

סוגי עבירות אי מתן זכות קדימה

פקודת התעבורה מחלקת את עבירת אי הקניית זכות קדימה לעבירות משנה שונות, שלכל אחת עונשים שונים בהתאם לרמת חומרתה ורמת המסוכנות הנלווית לכך. בתוך עבירות המשנה הללו, ניתן למצוא:

אי מתן זכות קדימה להולך רגל העומד על המדרכה

נהגת ברכב הנ"ל, ובהתקרבך למעבר חציה, לא נתת זכות קדימה להולך רגל שעמד על המדרכה בסמוך למעבר החציה וניכר היה שבכוונתו לחצות את הכביש, בניגוד לתקנה 67(א1) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
7041 250 ש"ח 0 נקודות

אי עצירה לפני מעבר חציה כשרכב אחר עצר

נהגת ברכב הנ"ל, ובהתקרבך למעבר חציה, לא עצרת כאשר רכב אחר בנתיב אחר עצר לפני המעבר חציה, בניגוד לתקנה 67(א2) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
7042 250 ש"ח 0 נקודות

אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חציה בביטחה

נהגת ברכב הנ"ל, ובהתקרבך למעבר חציה, לא איפשרת להולך רגל שחצה במעבר להשלים את החציה בביטחה, בניגוד לתקנה 67(א) לתקנות התעבורה.
* בכביש המחולק ע"י שטח הפרדה כל מעבר חציה יחשב מעבר עצמאי ולא ירשם דו"ח כנגד נהג שחצה את המעבר בזמן שהולך רגל עמד על שטח ההפרדה ולא גילה כוונה לחצותו.

ס' סעיף קנס ניקוד
7159 500 ש"ח 8 נקודות

סיכון הולכי רגל שחצו במעבר חציה

נהגת ברכב הנ"ל, ובהתקרבך למעבר חציה, לא איפשרת להולך רגל שחצה במעבר להשלים את החציה בביטחה, תוך קרבה מסוכנת של רכבך להולך הרגל, בניגוד לתקנה 67(א) לתקנות התעבורה.
* חובה לפרט איך בא לידי ביטוי הסיכון להולך הרגל.

ס' סעיף קנס ניקוד
6458 הזמנה לדין משפט תעבורה 10 נקודות

אי מתן זכות קדימה לרכב בעלייה

כלי רכב מכיוונים נגדיים, ולא עצרת את רכבך כדי לתת זכות קדימה לרכב העולה, נהגת ברכב הנ"ל בדרך תלולה, שאיננה רחבה במידה מספקת למעבר חופשי של שני כאשר הנסיבות חייבו עצירת ך, בניגוד לתקנה 46(ב) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
2554 250 ש"ח 0 נקודות

אי מתן זכות קדימה לרכב הבא מימין בצומת שלא הוצב בו תמרור

נהגת ברכב הנ"ל, וב הגיעך לצומת, לא נתת זכות קדימה לכלי רכב שבא מימינך, בניגוד לתקנה 64(א)(1) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
6188 הזמנה לדין משפט תעבורה 6 נקודות

אי מתן זכות קדימה בפנייה שמאלה בצומת שלא הוצב בו תמרור

נהגת ברכב הנ"ל, ובפנייתך שמאלה בצומת לא נתת זכות קדימה לרכב אחר שבא ממולך והיה קרוב לצומת, בניגוד לתקנה 64(א)(2) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
6189 הזמנה לדין משפט תעבורה 6 נקודות

אי מתן זכות קדימה לרכב בדרך סלולה

נהגת ברכב הנ"ל ויצאת מדרך עפר לדרך סלולה, ולא נתת זכות קדימה לרכב המתקרב בדרך הסלולה, בניגוד לתקנה 64(א)(3) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
6190 הזמנה לדין משפט תעבורה 6 נקודות

אי מתן זכות קדימה לרכב ממול, כשהנתיב חסום

נהגת ברכב הנ"ל בכביש שנתיב תנועתך בו נחסם ולא נתת זכות קדימה לרכב שבא ממולך, בניגוד לתקנה 68 לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
3514 250 ש"ח 6 נקודות

אי מתן זכות קדימה לרכב ביטחון

נהגת ברכב הנ"ל בדרך בה (עבר / עמד לעבור) רכב ביטחון, ולא נתת לו זכות קדימה, בכך שלא עצרת את רכבך קרוב ככל האפשר לשפת הכביש הימנית עד שעבר רכב זה, בניגוד לתקנה 93(א)( 1) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
5429 250 ש"ח 4 נקודות

הפרעה להולך רגל בעת עליה על המדרכה או על שול הדרך

נהגת ברכב הנ"ל ויצאת (מחצרים / מדרך גישה לבית / מתחנת דלק / מתחנת שירות / ממקום חנייה לכלי רכב / ממקום אחר שאינו דרך ,) ובעת שנכנסת לדרך לא האטת ולא אפשרת להולכי רגל לעבור בבטחה לפני שעלית על (המדרכה / שול הדרך), בניגוד לתקנה 64(ב)(1) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
6191 הזמנה לדין משפט תעבורה 6 נקודות

אי מתן זכות קדימה לרכב הנע בכביש ביציאה מחצרים

נהגת ברכב הנ"ל ויצאת (מחצרים / מדרך גישה לבית / מתחנת דלק / מתחנת שירות / ממקום חנייה לכלי רכב / ממקום אחר שאינו דרך ,) ובעת שנכנסת לכביש לא האטת ולא נתת זכות קדימה לכלי רכב שנסעו בכביש, והמתקרבים באותו כביש, בניגוד לתקנה 64(ב)(2) לתקנות התעבורה.

ס' סעיף קנס ניקוד
6192 הזמנה לדין משפט תעבורה 6 נקודות

כיצד ניתן להתמודד עם קבלת דו"ח בעניין אי מתן זכות קדימה?

משטרת ישראל בשיתוף בתי המשפט לתעבורה במדינת ישראל פועלים על מנת למגר ולאכוף את עבירת אי מתן זכות קדימה. המאמץ המוגבר הזה בא בתגובה לעלייה משמעותית בתאונות הדרכים המיוחסות להפרה זו. כתוצאה מכך, ישנה חשיבות רבה בפנייה להיעזר בעורך דין תעבורה בעל ידע רב בנבכי ההליכים המשפטיים וההליכים בבית המשפט.

יתרה מכך, עורך דין לענייני תעבורה מיומן יכול לנתח ביסודיות את הראיות הזמינות, לערער עליהן במידת הצורך ולבחון בקפדנות את פעולותיהם של קציני אכיפת החוק במקום. מאמצים אלה יכולים להוכיח גורם פוטנציאלי לביטול ציטוט תעבורה או הפחתת נקודות הענישה הקשורות בעבירה של אי מתן זכות קדימה. לפיכך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה עוד בטרם קבלת זימון לבית המשפט על מנת לטפל במהרה במצבך המשפטי.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה אי מתן זכות קדימה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

אי מתן זכות קדימה נחשבת לאחת מעבירות התעבורה הנפוצות בישראל. הפרה זו מתרחשת כאשר נהגים מתרשלים מעצירה בכניסה לצמתים או בהתמזגות לכבישים, כפי שנדרש כדי למנוע שיבושים בזרימת התנועה

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?

מאמרים נוספים בנושא משפטי

שיטת הניקוד בגין עבירות תנועה
קיבלת בצמוד לקנס גם נקודות?

ניתן למחוק נקודות על מנת להימנע מסנקציות (אמצעי תיקון) המופעלות על נהגים שצברו אותן. ברוב המקרים ניתן למחוק את הנקודות באופן ודאי.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול
נהיגה תחת השפעת אלכוהול

שתיית אלכוהול מהווה את אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על ההסתברות לביצוע תאונת דרכים, מהסיבה הפשוטה שככל שריכוז האלכוהול בדם גבוה יותר, יורדת היכולת של הנהג לבצע פעולות פשוטות בנהיגה