פסילה מנהלית של רישיון נהיגה היא סנקציה מנהלית המוטלת על ידי רשות הרישוי, להבדיל מפסילה שיפוטית הניתנת בבית משפט. זהו כלי אכיפה מהיר ויעיל המאפשר להרחיק מהכביש נהגים מסוכנים, ללא צורך בהליך משפטי ממושך. עם זאת, לנהג עומדות זכויות ערעור ושימוע, ולא פעם נדרשים שירותיו של עורך דין תעבורה כדי להתמודד עם פסילה מסוג זה או אף לבטלה. במאמר הבא נגדיר מהי פסילה מנהלית, נסביר את הבדליה מפסילה שיפוטית, ונפרט כיצד ניתן להשיג על החלטה כזו ולהקטין את הסיכוי לספוג אותה מלכתחילה.
כמשרד עורכי דין מוביל בתחום דיני תעבורה, אנו מקבלים מדי שבוע פניות רבות מלקוחות המתמודדים עם צו פסילה מנהלי שהוצא כנגדם על ידי משרד הרישוי. במקרים כאלו נדרשת פעולה מהירה ומדויקת כדי לצמצם את הנזק ולשמור על תוקף רישיון הנהיגה. מניסיוננו, ההבדל בין טיפול עצמאי לבין ייצוג משפטי מקצועי הוא לעיתים ההבדל בין נהג שיכול להמשיך בחייו כרגיל, לבין מי שייאלץ להסתדר חודשים ארוכים בלי הזכות לשבת מאחורי ההגה.
הגדרת פסילה מנהלית של רישיון נהיגה והסיבות להטלתה
פסילה מנהלית משמעה שלילת רישיון הנהיגה של אדם לתקופה מוגדרת, בהחלטה מנהלית של רשות הרישוי ולא של בית המשפט. הבסיס החוקי להחלטות אלו מצוי בסעיף 55א לפקודת התעבורה, הקובע מקרים שבהם קצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה או קצין בכיר ברשות הרישוי רשאים לפסול באופן זמני את רישיונו של נהג שעבר עבירות תנועה מסוימות.
העבירות המקימות עילה לפסילה מנהלית כוללות שלל מצבים מסכני חיים בכביש כגון נהיגה בשכרות, סירוב להיבדק לשכרות, נהיגה בפסילה קודמת, הפקדת רכב בידי מי שאינו רשאי לנהוג בו, וגרימת תאונת דרכים קשה עם חבלה גופנית. כמו כן, ניתן לפסול מנהלית רישיון בגין הרשעות חוזרות בעבירות מהירות חמורות או נהיגה בקלות ראש. במובן זה, הפסילה המנהלית נועדה להוות כלי יעיל להרתעת עברייני תנועה מועדים ולמנוע את המשך סיכון הציבור.
תהליך הטלת פסילה מנהלית ומי מוסמך לקבוע אותה
כאמור, ההחלטה על פסילה מנהלית אינה מצריכה "אור ירוק" מבית המשפט. כשמתגלה אחת העילות המנויות בחוק, רשאי הקצין המוסמך להורות על שלילת הרישיון, בהתאם למדרג חומרת העבירות. הפסילה יכולה להיות לתקופה קצובה של 30, 60 או 90 ימים, או עד להחלטה אחרת של בית המשפט.
מבחינת התהליך, כאשר נהג מבצע אחת העבירות הרלבנטיות, שוטר התנועה שעיכב אותו אמור לעדכן מיידית את הקצין הממונה. לאחר שהקצין בוחן את חומר הראיות ומוצא שהתקיימה עילת פסילה, הוא משגר הודעה לנהג על החלטתו. הנהג מחויב למסור את רישיונו תוך 15 יום מרגע קבלת ההחלטה, וזכאי לבקש שימוע או הסבר מפורט בכתב. במסגרת השימוע הנהג יוכל להציג את טיעוניו כנגד הפסילה, ולפעמים אף לבטלה או לקצרה.
ההבדלים המרכזיים בין פסילה מנהלית לפסילה שיפוטית
החוק הישראלי מכיר בשני סוגים של פסילת רישיון נהיגה: האחת היא הפסילה השיפוטית המוכרת, שבה בית המשפט מורה על שלילת הרישיון כחלק מגזר דין בתיק פלילי או תעבורתי. השנייה היא הפסילה המנהלית שבה אנו דנים, המוטלת על ידי הרשות המנהלית במקרים המתאימים.
ההבדלים העיקריים בין שני הליכי הפסילה נעוצים בגורם המפסיל, במשך הפסילה האפשרי, במהירות התהליך ובאפשרויות הערר והערעור. בעוד פסילה מנהלית מוגבלת לתקופות של עד 90 יום ומוטלת באופן מיידי על ידי המשטרה או רשות הרישוי, הרי שפסילה שיפוטית יכולה להינתן לתקופות ארוכות בהרבה במסגרת גזר דין, בכפוף לשימוע וראיות בפני שופט תעבורה.
בנוסף, פסילה שיפוטית דורשת כמעט תמיד הליך פלילי הכרוך בחקירה, הגשת כתב אישום, שימוע והתדיינות בבית המשפט. לעומתה, פסילה מנהלית אמורה להתבצע בתוך ימים ספורים מרגע גילוי העבירה, מבלי להמתין להרשעה. יתרה מזאת, פסילה שיפוטית מותנית ברוב המקרים בהרשעה ממשית, בעוד שלהטלת פסילה מנהלית די בהתקיימות עילה עובדתית גם ללא הכרעת דין מפורשת.
דרכי ערעור וביטול פסילה מנהלית של רישיון נהיגה
למרות שהפסילה המנהלית אכן מיועדת להיות כלי מהיר ויעיל בידי הרשות, המחוקק הכיר בצורך לאפשר לנהגים להשמיע את טענותיהם ואף לערער. לכן, החל ממועד קבלת הודעת הפסילה, יש לנהג 30 ימים כדי לבקש בכתב התייחסות מנומקת להחלטה. בתוך 30 ימים נוספים רשאי הנהג לבקש שימוע בעל פה בפני הקצין הבכיר שמינה את עצמו לעניין זה.
בשימוע יוכל הנהג להעלות טענות המצדיקות את ביטול הפסילה או את קיצורה, לרבות בדבר קיומו של צורך חיוני ברישיון, בדבר היעדר עבר תנועתי, ובדבר פגמים שנפלו בהליך הפסילה. אומנם שיעור ההצלחה של שימועים אלו אינו גבוה, אך עדיין מדובר בהזדמנות חשובה להשפיע על ההחלטה הסופית. שימו לב שבתקופת השימוע והטיפול בו, רישיון הנהיגה נותר בתוקף.
במקביל להליך השימוע, ובתוך 30 ימים מיום ההחלטה המקורית, יכול הנהג לערור ישירות לבית המשפט לתעבורה על צו הפסילה. למעשה, גם אם השימוע נכשל, הזכות לערור נותרת בעינה. בית המשפט מתבקש לבחון את חוקיות ההחלטה המנהלית ולבטלה מטעמים של חוסר סמכות, אי סבירות קיצונית או פגיעה בכללי הצדק הטבעי. ערר מנומק ומשכנע שהוגש בזמן, יכול בהחלט להציל את הנהג מפסילה ממושכת וקשה.
ההשלכות של פסילה מנהלית על נהגים וכיצד ניתן להתמודד איתה
מיותר לציין שפסילת רישיון הנהיגה לתקופה של חודש, חודשיים או שלושה היא בעלת השלכות קשות על חייו של אדם, על פרנסתו ועל יכולתו לקיים שגרת חיים בסיסית. במיוחד אם מדובר בנהג שכל פרנסתו תלויה ברכב, כמו נהגי משאיות, אוטובוסים או מוניות, הרי שמדובר במכה תעסוקתית אמיתית.
גם אם "רק" מדובר באדם שזקוק לרכב כדי להסיע את ילדיו או להגיע לעבודתו, עלול להיגרם נזק של ממש. אשר על כן, חיוני לפעול מוקדם ככל הניתן כדי לצמצם את הנזק. הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא כאמור לפנות לייעוץ של עורך דין מנוסה בתחום, שידע למקסם את הסיכוי לבטל את הפסילה או לפחות לקצרה. אל תקלו ראש באפשרות הזו ואל תחמיצו את לוחות הזמנים הנדרשים לשימוע ולערר.
לסיכום, פסילה מנהלית של רישיון נהיגה היא אירוע טראומטי ומלחיץ בעבור כל אדם. עם זאת, יש להכיר בכך שמדובר במנגנון חשוב שנועד להגן על שלום הציבור ולמנוע את המשך הסיכון שבנהיגה מופקרת. המסר המרכזי הוא שיש דרכים משפטיות לגיטימיות להקטין את הנזק ואף לבטל את הפסילה, ושאין להישבר או להרים ידיים.
אנחנו כאן לרשותכם, עם כל הידע והניסיון הנדרשים כדי לשמור על הרישיון ככל הניתן בנסיבות העניין. פנו אלינו בהקדם, ונעשה הכל כדי לייצג אתכם נאמנה ולהציג את הטיעונים הטובים ביותר מולכם, הן בהליכי השימוע והן בבית המשפט. נסייע לכם להתמודד עם המצב ברגישות ובמקצועיות, ולצאת מהסיפור הזה בצורה הכי פחות כואבת. עם הליווי הנכון אפשר לחזור לנהוג בראש מורם ובזהירות מרבית.
*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עורך דין תעבורה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!