איסור שימוש ברכב

במדינת ישראל, כמו גם במדינות רבות בעולם, קיימות מספר שיטות ענישה והרתעה לנהגים שמבצעים עבירות תעבורה. בין עונשים אלו, ניתן למצוא קנסות כספיים, זקיפת נקודות חובה על פי שיטת הניקוד, שלילת רישיון נהיגה, ובמקרים חמורים יותר גם מאסר על תנאי או מאסר בפועל.
שלילת רישיון לתקופה ממושכת, היא ענישה יחסית מחמירה, שברוב המקרים תינתן על ידי שופט בבית המשפט בלבד. אך לצורך איסור שימוש ברכב לתקופה שאיננה ארוכה במיוחד, גם קצין משטרה מוסמך לפסוק.

סיבות עיקריות להורדת רכב מהכביש

על פי סעיף 57(א) בפקודות התעבורה, קיימות מספר רב יחסית של עילות שבגינן רשאי קצין משטרה להשבית את הרכב. במקרים אלו, יוציא הקצין טופס איסור שימוש ברכב, שתוקפו יהיה יפה לתקופה של 30 יום ממועד מסירת הצו. במידה שאותו הרכב כבר הושבת במשך שלוש השנים שקדמו לעבירה הנוכחית, צו האיסור שימוש ברכב יכול להינתן גם לתקופה של 60 ימים.

בין העילות לעונש של הורדת רכב מהכביש, ניתן למנות:

1) הסעת נוסעים בשכר ללא אישור
2) נהיגה בשעת פסילה
3) נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים
4) הסעת נוסעים מעל למותר
5) הפקרה אחרי פגיעה
6) אי ציות לרמזור אדום
7) אי עצירה לפני מפגש רכבות, לאחר שהמחסום התחיל לרדת או שירד כבר
8) הובלת מטען החורג מהמשקל המותר על פי רישיון הרכב

איסור שימוש ברכב מנהלית של רכב כתוצאה מעבירת תנועה – מה קורה?

אדם ששוטר עצר אותו בחשד לביצוע עבירה שעונשה איסור שימוש ברכב, משרד הרישוי נתן סמכות לקצין משטרה לפסוק בנידון, לאחר ביצוע שימוע לנהג. על כן, במקרה כזה, רשאי השוטר להורות לנהג להתלוות אליו אל קצין המשטרה, שם לאחר השימוע, יחליט הקצין אם להחיל עונש זה, ולכמה זמן.

איסור שימוש ברכב שיפוטית של רכב

העונשים שאדם יכול לקבל על ידי שוטר תנועה, הם יחסית מוגבלים ובעיקר מוגדרים וברורים. הסיבה לכך, היא שלשוטר התנועה ניתנה סמכות לתת דוחות, קנסות, ונקודות, רק על ידי פקודות התעבורה היבשות.
לעומת זאת, נהג שמגיע לבית המשפט באשמת ביצוע עבירת תעבורה כל שהיא, לא יכול כלל לחזות מראש את רמת הענישה שיקבל. שופטי בית המשפט מוסמכים ורשאים לבחון נסיבות מקלות ומחמירות, ולהחליט בכל מקרה לגופו מה העונש הנכון והצודק ביותר שמגיע לנהג המואשם – אם בכלל. באופן זה, במקרה שניתנה לנהג אפשרות ברירת משפט, ייתכן שבית המשפט יחליט על עונש גדול יותר מעונש ברירת המחדל, או לחילופין עונש מזערי או ביטול כליל של העונש.
אם כן, יחד עם כל עונש אחר כגון קנסות ונקודות חובה, רשאי בית המשפט להחליט על הורדת רכב מהכביש. תקופת האיסור שימוש ברכב השיפוטית, יכולה להגיע עד ל-120 ימי איסור שימוש ברכב.

הורדת רכב מהכביש איפה מאחסנים וכמה עולה?

אם אתם תוהים איך מורידים רכב מהכביש, וחושבים שלא ניתן לאכוף באמת את האיסור שימוש ברכב, הרי שאין הדבר כן. מרגע שהוחלט על הורדת רכב מהכביש, משרד התחבורה קבע בתקנות התעבורה שעל הרכב להתפנות למגרש אחסון רכבים מושבתים.
בתוך טופס איסור שימוש ברכב שיוציא בית המשפט, ייקבע המגרש אליו יילקח הרכב עד לתום תקופת האיסור שימוש ברכב. קביעת מגרש האחסון ועלות אחסונו שם, וכן הגרירה במידה ויש צורך בכך, מוסדרות היטב בתקנות התעבורה.

הורדת רכב מהכביש – בקשה לביטול איסור שימוש ברכב

כאמור, לא רק בית המשפט רשאי להורות על איסור שימוש ברכב, אלא גם קצין משטרה. במקרים אלו, ניתן לערער על החלטת השוטר בפני בית המשפט, ולהגיש בקשת ביטול איסור שימוש ברכב. במידה שיהיה לערעור על מה להיאחז, ותהיה סיבות לפתוח בהליך המשפטי, יתכנס בית המשפט לדיון בנושא, ויחליט בנוגע לעונש החדש שמגיע לנהג.
סמכות בית המשפט הינה רחבה במיוחד. אדם שמגיש בקשת ביטול איסור שימוש ברכב לבית המשפט, מוכרח לדעת שהעונש אכן עשוי להתבטל או לפחות לקטון, אך מן הצד השני הוא עלול גם לגדול. החלטת בית המשפט תלויה רבות באופן הצגת הדברים בפני השופט, מידת לקיחת האחריות או לחילופין היצמדות לגרסה האישית, ועוד.
בכל אופן, על בסיס מה ניתן לבטל את איסור שימוש ברכב? בין הדרכים המרכזיות והנפוצות לכך, היא על ידי הוכחה של בעל הרכב, שהרכב נלקח ממנו שלא בידיעה ושלא בהסכמה. אם יוכח שבעל הרכב לא ידע על העבירה כלל, או לחילופין שעשה כל שביכולתו למנוע אותה – ייתכן בהחלט שיוחלט על קיצור תקופת האיסור שימוש ברכב ואף ביטולה.

הורדה עצמאית של רכב מהכביש – מה עושים?

עד כה עסקנו במקרים שבהם הנהג נענש באיסור שימוש ברכב על ידי קצין משטרה או בית המשפט. אך קיימים מצבים בהם אדם יחליט באופן עצמאי על איסור שימוש ברכב, ללא כל עונש מצד גורם זה או אחר.
לדוגמא, הורדת רכב מהכביש ללא טסט משרד הרישוי, היא פעולה שנעשית במדינתנו לעיתים די קרובות, בעיקר כאשר הרכב ישן ובעל ליקויים רבים, משום שהחזקת רכב כזה הופכת כבר ללא משתלמת וכלכלית. כמו כן, רכבים ישנים שהיו מעורבים בתאונה, ונגרם להם נזק גדול – ייתכן מאוד שעלות התיקון תהיה גבוהה משווי הרכב, ולא יהיה שווה לתקנו.

במקרים אלו, ישנם שלושה שלבים להורדת הרכב מהכביש:

1) שליחת בקשת הורדת רכב מהכביש בדואר או באופן מקוון.
2) קבלת כספי אגרה בחזרה.
3) יצירת קשר עם חברת גרירה לצורך הובלתו לפירוק.

פנייה לסיוע משפטי

אם קיבלתם צו איסור שימוש ברכב מנהלי לרכב שלכם, חושבים שלא נעשה איתכם צדק, ומעוניינים להגיש בקשה לביטול האיסור שימוש ברכב, מומלץ בחום להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה לתחום תעבורה. אז אם אתם מחפשים עורך דין רהוט, מנוסה ומיומן, עם חתירה תמידית לניצחון וניצחונות רבים ברזומה – פנו אלינו עוד היום, ושפרו באופן ניכר את סיכוייכם לביטול או הפחתת העונש.

*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד תעבורה איסור שימוש ברכב, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!

במדינת ישראל, כמו גם במדינות רבות בעולם, קיימות מספר שיטות ענישה והרתעה לנהגים שמבצעים עבירות תעבורה. בין עונשים אלו, ניתן למצוא קנסות כספיים, זקיפת נקודות חובה על פי שיטת הניקוד, שלילת רישיון נהיגה, ובמקרים חמורים יותר גם מאסר על תנאי או מאסר בפועל

הואשמת בעבירת תעבורה? אל תתמודד עם זה לבד. קבל ייצוג מקצועי ממומחי דיני התעבורה המנוסים שלנו. עם ניסיון של מעל 25 שנה ורקורד מוכח בבתי משפט ברחבי הארץ, נוכל לעזור לך להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית. קבל את העזרה המשפטית שאתה צריך עוד היום והימנע מקנסות גבוהים ונקודות ברישיון שלך או מעונשים כבדים אף יותר.

מה קראנו עד עכשיו?