נהיגה ברכב היא פעולה מורכבת ולא פשוטה, שדורשת מיומנויות רבות כמו ריכוז, צלילות, ויכולת הפעלת שיקול דעת בצורה נכונה. יתרה מכך, נהיגה ברכב מחייבת תחושת שליטה על מספר מערכות בו זמנית, יחד עם תשומת לב לתמרורי הכביש, הולכי רגל, מצבי חירום, ועוד.
אשר על כן, נכות נפשית החל מדרגה מסוימת, יכולה להשפיע באופן ניכר על יכולת הנהיגה, ולא תמיד היא תאפשר אותה. לקות נפשית כל שהיא, שיכולה להשפיע על אופן קבלת ההחלטות בכביש, עלולה להיות מזיקה במיוחד הן לנהג עצמו, הן לשאר נוסעי הרכב, והן ליתר נוסעי הכביש מכל צדדיו.
אם כן, אדם שמאובחן עם בעיות נפשיות מסוימות, שיכולות להשפיע לרעה על איכות נהיגתו, עלול לקבל שלילת רישיון בעילה של אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה.
מהו המושג "אי התאמה אישיותית"?
אי התאמה אישיותית, הנקרא גם אי עמידה בדרישות בטיחות, הוא מושג שיש בו ערפל מסוים ביחס לאנשים והסיבות שהוא יכול להכניס לתוכו. הוא טומן בחובו גם בעיות פסיכיאטריות וגם בעיות התנהגותיות, מתוך הבנה שנפש האדם היא עולם ומלואו, וההתייחסות לכל אדם בעיה חייבת להיות אישית וייחודית.
אי עמידה בדרישות בטיחות אישיותיות לנהיגה
לפני שגורמי המקצוע מחליטים על פסילת רישיון אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, נערכות סדרה של בדיקות מקיפות. מדובר בארבע בדיקות סך הכל, שנערכות כולן ביום אחד על ידי מספר גורמי מקצוע.
הבדיקה הראשונה היא פיזיולוגית, ומתבצעת על ידי רופא כללי. לאחר מכן, ימשיך הנבדק לעוד שלוש בדיקות נוספות, הכוללות אבחון פסיכיאטרי בשיחת אבחון, ושיח עם נרקולוג מומחה – שיבחן את כשירות האדם לנהיגה ברכב.
כמו כן, במהלך הבדיקות הנהג עשוי להישלח לבדיקות ממוחשבות, שנועדו לבצע הערכה פסיכולוגית של מצבו ודרכי חשיבתו. משך בדיקות ממוחשבות אלו יכול להגיע למספר שעות, אך לא כל נהג יידרש לבצע את אותם המבחנים, ומשך הבדיקות הכולל עשוי להשתנות מאוד בין נבדק לנבדק.
מי נכנס להגדרה זו של אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה?
כאמור, קשה מעט להגדיר באופן ברור הגדרות חותכות, שיקבעו איזה רישיון נהיגה ייפסל על אי התאמה לנהיגה בטוחה. אין רף ברור המגדיר את מידת אי ההתאמה, ומשכך, הדבר נתון לראות עיני חברי הוועדה במרב"ד.
בכל אופן, ניתן לומר בקלות שלא כל תופעה או לקות גורמת אל פסילה מהמכון הרפואי, ובייחוד כאשר לא מדובר בתופעות נפשיות. כך, מחלות כרוניות כמו סכרת בעיות נשימה, ומחלות פיזיולוגיות אחרות כמו מחלות עיניים או אוזניים – לא נכנסות תחת קטגוריית המחלות שנבדקות בבדיקה אישיותית לנהיגה.
דוגמאות לנהגים שנפסלו עקב אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה
על מנת להמחיש את האמור עד כה, נציין כמה דוגמאות לנהגים שרישיון הנהיגה שלהם נפסל בעקבות אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה. חשוב להדגיש, שלא בכל מקרה הדומה לאלו שנביא להלן, רישיון הנהיגה של הנידון ייפסל, ומכל מקום, דוגמאות אלו משקפות נתח חלקי מבין אלו שרישיונם נפסל.
- אדם ששוחרר משירות צבאי בשל סעיף נפשי
- נהג שהורשע אפילו פעם אחת על נהיגה בשכרות
- אדם שהורשע בעבירות סמים, אף אם לא נהג תחת השפעת הסם, ולא היה קשר בין השפעת הסם לבין הנהיגה
- אדם שרופא בבית חולים פסיכיאטרי דיווח על אשפוזו ועל מהות האשפוז למרב"ד
- מי שהתחייב להגיע לבדיקות במכון הרפואי, בגין צבירת נקודות חובה וענישה של למעלה מתשעה חודשי פסילה מנהלית.
- נהג שתבע הכרה באחוזי נכות מהמוסד לביטוח לאומי, ואחד מרופאי הוועדה עדכן על כך את המרב"ד.
- נהג שנקבע על ידי פסיכולוג שהוא מתקשה להתמודד עם מצבי לחץ, לאחר שביקש לקבל רישיון נהיגה לרכב ציבורי.
כיצד עליי לפעול אם רישיון הנהיגה שלי נפסל על אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה?
לאחר סדרת הבדיקות, תישלח אליכם תשובה סופית בנוגע לתוצאות הבדיקה על ידי משרד הרישוי. במידה שתוצאות הבדיקה מורות על אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, ייאסר עליכם לחזור ולנהוג עד להודעה חדשה.
אך חשוב לזכור, שהחלטה זו איננה החלטה סופית. במידה שאתם חשים שלא נעשה איתכם צדק, ומעוניינים לשנות את ההחלטה – ניתן להגיש ערר על החלטה זו בתוך 30 יום. הערר ייבחן בוועדה בתל השומר, שם ידונו מחדש בתיק הרפואי, ויחליטו האם לקבל את הערר, להמשיך לבירורים נוספים, או להשאיר את ההחלטה על כנה. אל וועדת הערר, חשוב במיוחד להגיע מוכנים, לצורך שיפור הסיכויים לביטול ההחלטה הראשונה.
האם ניתן להתגבר על אבחנה של אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, וכיצד משרד עו"ד תעבורה יכול לסייע?
כאמור, ניתן להגיש ערר על תוצאות הבדיקות והחלטת הוועדה, בתוך 30 יום. אך כדי שערר יתקבל, ואפילו כדי שיהיה על מה להתחיל לדבר, צריך להיות בתוכו נתונים וטיעונים שלא היו קיימים קודם לכן, ושישפכו אור חיובי על דמותו של הנהג.
לצורך כך, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה מומחה, שיסייע לכם בהכנה לשליחת הערר והעמידה בפני הוועדה. עורך הדין בקיא בכל סעיפי החוק הקשורים לפסילה זו, וכן בסעיף 51 בפקודות התעבורה, המהווה סעיף "סל" ועל בסיסו מנסים לפסול את רישיונותיהם של נהגים רבים. עורך דין מיומן, יבקש לטעון לפרשנות אחרת של הסעיף, ובכך לפסול את חוות הדעת של המכון הרפואי, או לזכות את הנהג בדרך אחרת.
אם אתם עומדים מול וועדה של המכון הרפואי או רוצים להגיש ערר על תוצאותיה, ומחפשים עורך דין מומחה, מקצועי ומיומן, שמכיר לעומק את פקודות התעבורה, ובעל ניצחונות רבים בתיקי תעבורה – פנו אלינו עוד היום, ושפרו באופן ניכר את סיכוייכם להשיג את מבוקשכם.
*הכתוב האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה, על כן, מי שמסתמך על האמור בו, עושה כן על אחריותו בלבד!